Løse oppgaver for hånd eller på CAS?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
eksamenr1r22

Hei.
jeg skal snart opp til privatist eksamen både i R1 og R2, og lurer litt på hvilken oppgaver jeg skal gjøre for hånd i del 2.. jeg vet at de oppgavene der det står at jeg skal gjøre oppgaven ved hjelp av CAS eller Graftegner skal gjøres på pc. men oppgaver som;
vis at..... , vis ved regning, finn ved regning, osv.. hvordan skal jeg gjøre disse oppgavene da?
(legg til flere eksempler hvis dere kommer på, slik at jeg er helt sikker) :D
Takk for svar :D
Kjemikern
Guru
Guru

"Del 2 vil ikke lenger inneholde oppgaveformuleringer som ”Finn/Løs/Bestem ... ved regning” eller ”Regn ut ...”.
I enkelte oppgaver i Del 2 vil elevene bli bedt om å bruke «regneark» eller «graftegner» eller «CAS» for å løse oppgaven. I andre oppgaver i Del 2 kan elevene bruke den metoden/det hjelpemiddel/det digitale verktøy som eleven finner hensiktsmessig."

"Ved formuleringer som ”Finn ...”, ”Løs ...” og ”Bestem ...” legges det ikke opp til bestemte framgangsmåter eller spesielle hjelpemidler. Eleven kan velge å løse oppgaven grafisk, ved regning (algebraisk) eller ved å benytte ulike kommandoer i et digitalt verktøy. Her har eleven full metodefrihet."
eksamenr1r22

SUPERT :D
Takk for svar :D
Post Reply