Hei.
jeg skal snart opp til privatist eksamen både i R1 og R2, og lurer litt på hvilken oppgaver jeg skal gjøre for hånd i del 2.. jeg vet at de oppgavene der det står at jeg skal gjøre oppgaven ved hjelp av CAS eller Graftegner skal gjøres på pc. men oppgaver som;
vis at..... , vis ved regning, finn ved regning, osv.. hvordan skal jeg gjøre disse oppgavene da?
(legg til flere eksempler hvis dere kommer på, slik at jeg er helt sikker)
Takk for svar
"Del 2 vil ikke lenger inneholde oppgaveformuleringer som ”Finn/Løs/Bestem ... ved regning” eller ”Regn ut ...”.
I enkelte oppgaver i Del 2 vil elevene bli bedt om å bruke «regneark» eller «graftegner» eller «CAS» for å løse oppgaven. I andre oppgaver i Del 2 kan elevene bruke den metoden/det hjelpemiddel/det digitale verktøy som eleven finner hensiktsmessig."
"Ved formuleringer som ”Finn ...”, ”Løs ...” og ”Bestem ...” legges det ikke opp til bestemte framgangsmåter eller spesielle hjelpemidler. Eleven kan velge å løse oppgaven grafisk, ved regning (algebraisk) eller ved å benytte ulike kommandoer i et digitalt verktøy. Her har eleven full metodefrihet."