Andregradsfunksjon, kasteball oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
JennyStrømmen
Fibonacci
Fibonacci

Hei! Første gang jeg prøver meg her inne. :)

Sitter litt fast på en oppgave, og er egentlig redd jeg har misforstått hele oppgaven. Er en del av 2P-Y pensum. :shock:

Oppgaven lyder som følger:

Vi har gitt funksjonen:

h(x)= -0,029x^2+0,48x+2

Tegn grafen til h med x verdier for -10 til 30.

Jeg valgte så kommandoen funksjoner i GeoGebra, og plottet inn -10 i startverdi, samt 30 for sluttverdi

Videre sier oppgaven:

Et kulestøt i friidrett blir filmet på video og analysert. Høyden til kula i meter over bakken er gitt ved h(x). x er avstanden målt i meter langs bakken.

Marker på grafen den delen som beskriver banen for kulestøtet.

Jeg regnet ut h(x) verdiene til -8, og fant at dette var 0,016. (-0,029x-8^2+0,48x-8+2 = 0,016) Ergo må høyden på ballen være 0,016m ved -8. Jeg valgte -8 som start på banen, da både -9 og -10 fikk en høyere h(x)-verdi enn -8. Det er vel mest sannsynlig at banen begynner der høyden på kulen er lavest? 8-)
Jeg regnet så videre alle h(x)-verdien til jeg kom til 20, da 20 har h(x)-verdi på 0, altså der ballen landet. Dette stemte også med grafen, grafen skjærer x-aksen her.

Problemet er at grafen stemmer ikke ifølge til de første utrengingene mine, altså fra -10 til grafen skjærer y-aksen. Den har en annen kurve enn det grafen originalt viser, så jeg lurer på om jeg har gjort feil her et sted? :oops:

Videre sier oppgaven...
''Hvor høyt er kula i kasteøyeblikket''?

Hvordan skal jeg finne ut dette? Blir helt frustrert, føler jeg har gjort helt feil, har brukt kjempelang tid på dette. :(
Skal man bare velge en logisk høyde ballen er i, varierer ikke dette fra person til person, eller er det en utregning for dette også? Når grafen skjærer y-aksen er høyden på ballen 2m, så kastet kan jo nesten ikke begynne der?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Sette veldig stor pris på svar! :D

Funksjoner i geogebra oppgave 6.pdf
Her er PDF av funksjonene jeg har tegnet i Geogebra
(259.59 KiB) Downloaded 270 times
Jegtrengerhjelp1

Mulig jeg har helt feil, men det er ikke urealistisk at et kule kast starter i høyden 2 meter over bakken fordi når man kaster så strekker man armen oppover og da blir det en stor høyde fra bakken.
Ajeey
Fibonacci
Fibonacci

Er mye rart du gjør her, men skal prøve å sende deg i riktig retning.

Les oppgaven nøye!
Et kulestøt i friidrett blir filmet på video og analysert. Høyden til kula i meter over bakken er gitt ved h(x). x er avstanden målt i meter langs bakken.

h(x) eller x kan ikke være negativ. Banen til ballen starter altså i x=0 og slutter når h krysser x-aksen.

Se for deg at du står i origo og kaster en kule, hvor y-aksen er høyden, og x-aksen definerer banen du kaster ballen på!

Skjønner du? :-)
Post Reply