Ukjent side i trapes - Mulig å finne?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Johan Nes
Fermat
Fermat

Heisann,

Jeg jobber med fysikk og mekanikk i helgen og skal finne en resultant (lengde, vinkel og avstand fra punktet P) analytisk.

Er det mulig å finne avstanden fra P og opp til hvor F1 starter med de målene som er oppgitt?

Tegningen var målsatt i rett målestokk, så jeg målte det til 1,7 m som gav rett svar (mer eller mindre, mulig jeg hadde noen avrundingsfeil på tidligere vektorer).

Mistenker at det er en forglemmelse at den ikke er målsatt eller finnes det en enkel måte å regne ut avstanden jeg snakker om?

Har løst den øvrige oppgaven altså, lurer bare på dette ene spørsmålet og jeg poster det her da jeg oppfatter det som VGS-pensum.

EDIT: Beklager dårlig bildekvalitet og at bildet er opp ned (originalen var ikke det!).

Takk! :)

Mvh

Johan Nes
Attachments
image.jpg
image.jpg (90.98 KiB) Viewed 7830 times
alexleta
Cantor
Cantor

Trapeset kan skrives inn i en trekant. Vinkelsummen er 180*, så da vil du få en 30-60-90-trekant, som betyr at hypotenusen er dobbelt så stor som den minste kateten. Dermed er CE=8.

[tex]tan60^{\circ}=\frac{EB}{4}[/tex] som gir at [tex]EB=4tan60^{\circ}=4\sqrt{3}[/tex].

[tex]AE=4\sqrt{3}-4[/tex]

[tex]tan30^{\circ}=\frac{AD}{AE}[/tex]

[tex]AD=(4\sqrt{3}-4)tan30^{\circ}=\frac{12-4\sqrt{3}}{3}\approx 1,7[/tex]

Kunne sikkert gjort det på en annen måte (bl.a. formlikhet), men nå gjorde jeg det på denne :)
Attachments
matematikk.net.png
matematikk.net.png (15.86 KiB) Viewed 7806 times
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
- Albert Einstein
Johan Nes
Fermat
Fermat

Genialt og elegant, Alexaleta. Tusen takk! :)

Hva slags nivå vil du si det er på en slik geometrioppgave? Er dette 1T/R1-pensum?

Jeg har hatt svært lite geometri etter at jeg plukket opp igjen matematikken i voksen alder, så den er nok et av mine svake punkt per i dag, noe jeg må gjøre noe med. :)
alexleta
Cantor
Cantor

Johan Nes wrote:Genialt og elegant, Alexaleta. Tusen takk! :)

Hva slags nivå vil du si det er på en slik geometrioppgave? Er dette 1T/R1-pensum?

Jeg har hatt svært lite geometri etter at jeg plukket opp igjen matematikken i voksen alder, så den er nok et av mine svake punkt per i dag, noe jeg må gjøre noe med. :)
Jeg vil si at dette kan være 1T-pensum :) Husker at vi drev med lignende oppgaver i 1T, kanskje litt verre noen ganger, men tipper at det er et passe høyt nivå på disse.

Likevel tror jeg ikke at man får en vanskeligere oppgave enn denne på en evt. eksamen/tentamen.
- Albert Einstein
Johan Nes
Fermat
Fermat

Takker igjen, Alexleta. Må få studert litt geometri i løpet av høsten. :)
alexleta
Cantor
Cantor

Johan Nes wrote:Genialt og elegant, Alexaleta. Tusen takk! :)

Som sagt, kan dette regnes ut vha. formlikhet også. Da får man at [tex]\bigtriangleup ADE\sim \bigtriangleup BCE[/tex]. Dette gir:
[tex]\frac{AD}{BC}=\frac{AE}{BE}[/tex]

[tex]AD=\frac{AE}{BE}\cdot BC[/tex]

Finner BE vha. Pytagoras:

[tex]BE=\sqrt{CE^2-BC^2}=\sqrt{8^2-4^2}=\sqrt{64-16}=\sqrt{48}=\sqrt{2^4\cdot 3}=4\sqrt{3}[/tex]

[tex]AE=4\sqrt{3}-4[/tex]

[tex]AD=\frac{AE}{BE}\cdot BC=\frac{4\sqrt{3}-4}{4\sqrt{3}}\cdot 4=\frac{4\sqrt{3}-4}{\sqrt{3}}\approx 1,7[/tex]
Attachments
matematikk.net.png
matematikk.net.png (15.86 KiB) Viewed 7749 times
- Albert Einstein
Johan Nes
Fermat
Fermat

Vakkert og elegant, Alexleta.

Jeg begynner å få sansen for deg! Takk igjen. :)
alexleta
Cantor
Cantor

Johan Nes wrote:Vakkert og elegant, Alexleta.

Jeg begynner å få sansen for deg! Takk igjen. :)
Hehe, bare hyggelig, det! Følte at det ble litt ufullstendig hvis jeg ikke tok med denne utregninga også :P
- Albert Einstein
Post Reply