Derivering av brøkfunksjon med lnx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Draugsvoll
Pytagoras
Pytagoras

Heisann, jeg har nettopp begynt på høgskulen i Bergen på Elkraft teknikk, og går igjennom litt matte fra videregående for å forberede meg på studiene. Jeg kommer sikkert til å bli en aktiv bruker av dette forumet ^_^

Dette er oppgaven jeg sliter litt med:

f(x) = (lnx+x) / (lnx-x)

f'(x) = ?
Aleks855
Rasch
Rasch

Får du til å derivere teller og nevner hver for seg? Hvis du får til det, så er formelen for derivering av brøk veldig lett. Her er et eksempel på bruk av formelen.
Image
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]f(x) \:=\: \frac{\log x + x}{\log x - x}\:=\: \frac{(\log x - x) + 2x}{\log x - x}\:=\: 1 + 2\frac{x}{\log x - x}[/tex]

Herfra kan kvotientregelen (brøkregelen) som Alex lenka til brukes =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Draugsvoll
Pytagoras
Pytagoras

Nebuchadnezzar wrote:[tex]f(x) \:=\: \frac{\log x + x}{\log x - x}\:=\: \frac{(\log x - x) + 2x}{\log x - x}\:=\: 1 + 2\frac{x}{\log x - x}[/tex]

Herfra kan kvotientregelen (brøkregelen) som Alex lenka til brukes =)
Kan brøkregelen ja, men skjønner ikke helt hva som skjer der før den skal tas i bruk.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

En valgfri omskrivning av funksjonen din, som gjør selve derivasjonen (i mine øyne) mye lettere. Legg merke til at

[tex]f(x) \:=\:\frac{(\log x - x) + 2x}{\log x - x} \:=\: \frac{(\log x - x)}{\log x - x} \,+\, \frac{2x}{\log x - x} \:=\: 1 \,+\, \frac{2x}{\log x - x}[/tex]

Siden [tex]x =-x + 2x[/tex], omskrivningen gjør teller enklere å derivere og 1`eren forsvinner bare. Selv ville jeg ha ført selve derivasjonen slik

[tex]f^\prime(x) \:=\: (1)^\prime \, +\, 2\left(\frac{x}{\log x - x}\right)^\prime\:=\:2\,\left( \frac{\left(\log x - x \right )\,-\,\left( 1 - x \right )}{\left(\log x - x \right )^2} \right )\: = \:2\,\frac{\log x - 1}{\left(\log x - x \right )^2}[/tex]

men det er nok litt for få mellomregninger for deg, du kan prøve å fylle inn eventuelle hull selv. 2`tallet er en konstant og kan settes utenfor derivasjonen, deretter blir som sagt kvotientregelen benyttet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply