Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
b) Ja, det er skalarproduktet du må bruke her. Bare fortsett slik du tenker så kommer du nok i mål.
c) Du kan f.eks. tegne opp en rettvinklet trekant som har AD som hypotenus. Er du med på at [tex]\vec{b}[/tex] da må ha x- og y-komponenter som er lik henholdsvis den horisontale kateten og den vertikale kateten i den trekanten?
EDIT: Mente vektor b, ikke a!
Last edited by Vektormannen on 04/12-2011 18:24, edited 1 time in total.
Derfor:
[tex](\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4)*cos(90)=0[/tex]?
Blir det ikke feil å gå ut ifra at vinkelen er 90 grader i beviset? For meg blir det en logisk brist der.
Klarte ikke å følge resonnementet ditt på c) Vektormannen :/
Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:
Vi har: [tex]\vec{a} \cdot \vec{a} = |\vec{a}| \cdot |\vec{a}| \cdot \cos 0^\circ[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| \cdot |\vec{b}| \cdot \cos 120^\circ[/tex]. Når du har regnet ut disse, er du med på at det da bare er å sette inn i uttrykket?
Vektormannen wrote:Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:
Vi har: [tex]\vec{a} \cdot \vec{a} = |\vec{a}| \cdot |\vec{a}| \cdot \cos 0^\circ[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| \cdot |\vec{b}| \cdot \cos 120^\circ[/tex]. Når du har regnet ut disse, er du med på at det da bare er å sette inn i uttrykket?
Oppgave c:
Ja
[tex]\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4*cos(120)=0[/tex] (tar ikke å skriver cos(0) siden det er 1)
Dette blir rett ja?
Summen blir da =0 Q.E.D AB vinkelrett på BC
Takker for hjelp og for at du holdt ut
Ser derimot ikke helt hvor du prøver å føre meg på c)
Kork wrote:Hvorfor kan du gange sammen [tex]$$\vec {AB} \cdot \vec {BC} $$[/tex] uten videre? Gjelder skalarproduktformelen bare for basisvektorene?
Vektorer er jo kjempelett så lenge de er snakk om vektorkoordinater
Glemte du en "ikke" i spørsmålet der, eller lurer du på hvorfor man kan gange sammen [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{BC}[/tex]? Tenker du i såfall på hvorfor du har lov å gange inn [tex]\vec{a}[/tex] i hvert ledd i vektoren [tex]\vec{BC}[/tex]?
Vektormannen wrote:Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:
Oppgave c:
Ja
[tex]\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4*cos(120)=0[/tex] (tar ikke å skriver cos(0) siden det er 1)
Dette blir rett ja?
Summen blir da =0 Q.E.D AB vinkelrett på BC
Takker for hjelp og for at du holdt ut
Ser derimot ikke helt hvor du prøver å føre meg på c)
Flott
Ser du trektanten jeg tegnet inn i grått? I den trekanten kjenner du hypotenusen, som har lende 4. Kan du finne vinkelen? Kan du i såfall finne hva de to katetene i trekanten er? Disse katetene er jo parallelle med henholdsvis x- og y-aksen, så da kan du finne ut koordinatene til punktet D.
Kork wrote:Hvorfor kan du gange sammen [tex]$$\vec {AB} \cdot \vec {BC} $$[/tex] uten videre? Gjelder skalarproduktformelen bare for basisvektorene?
Vektorer er jo kjempelett så lenge de er snakk om vektorkoordinater
Glemte du en "ikke" i spørsmålet der, eller lurer du på hvorfor man kan gange sammen [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{BC}[/tex]? Tenker du i såfall på hvorfor du har lov å gange inn [tex]\vec{a}[/tex] i hvert ledd i vektoren [tex]\vec{BC}[/tex]?
Ting falt på plass til slutt, atter en gang.
Takk for hjelpen