Vektoroppgave R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
maxphone
Pytagoras
Pytagoras

Hei :)

Sliter med en vektoroppgave her :/

http://bildr.no/view/1042821
Image

Lurer litt på hvordan jeg skal løse b) "Vis at AB står vinkelrett på BC"

Vet jo selvfølgelig at at AB er vinkelrett på BC om AB * BC = 0

[tex]AB = a[/tex]
[tex]BC=\frac{1}{2}a+\frac{3}{2}b[/tex]

[tex]AB*BC=a(\frac{1}{2}a+\frac{3}{2}b)=0[/tex]
Skal jeg bruke [tex]u*v=|u|*|v|*cos a[/tex]?

Noen som har noen tips til b) og c)? Om det er noen som vil ha hele Terminprøven kan jeg legge den ut :) Har Lokus Terminprøve R1 Høsten 2008 og 2009
Last edited by maxphone on 04/12-2011 16:14, edited 2 times in total.
Vektormannen
Euler
Euler

b) Ja, det er skalarproduktet du må bruke her. Bare fortsett slik du tenker så kommer du nok i mål. :)

c) Du kan f.eks. tegne opp en rettvinklet trekant som har AD som hypotenus. Er du med på at [tex]\vec{b}[/tex] da må ha x- og y-komponenter som er lik henholdsvis den horisontale kateten og den vertikale kateten i den trekanten?

EDIT: Mente vektor b, ikke a!
Last edited by Vektormannen on 04/12-2011 18:24, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Kork
von Neumann
von Neumann

Kan en av dere forklare en løsning av oppgave b til meg?
Vektormannen
Euler
Euler

Du har at [tex]\vec{AB} \cdot \vec{BC} = \vec{a} \cdot \left(\frac{1}{2}\vec{a} + \frac{3}{2}\vec{b}\right) = \frac{1}{2} \vec{a} \cdot \vec{a} + \frac{3}{2} \vec{a} \cdot \vec{b}[/tex].

Fra figuren har du all informasjon du trenger til å regne ut [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex].

(Skalarproduktet er jo definert som [tex]\vec{u} \cdot \vec{v} = |\vec{u}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos \angle(\vec{u},\vec{v})[/tex].)
maxphone
Pytagoras
Pytagoras

Kork wrote:Kan en av dere forklare en løsning av oppgave b til meg?
Frykter at jeg har klart å rote dette til noe enormt, men here goes:

[tex]AB*BC=a(\frac{1}{2}a+\frac{3}{2}b)=0[/tex]
[tex](\frac{1}{2}a^2+\frac{3}{2}ab)=0[/tex]

[tex]|a|=6 og |b|=4[/tex]

Derfor:
[tex](\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4)*cos(90)=0[/tex]?
Blir det ikke feil å gå ut ifra at vinkelen er 90 grader i beviset? For meg blir det en logisk brist der.

Klarte ikke å følge resonnementet ditt på c) Vektormannen :/
Vektormannen
Euler
Euler

Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:

Vi har: [tex]\vec{a} \cdot \vec{a} = |\vec{a}| \cdot |\vec{a}| \cdot \cos 0^\circ[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| \cdot |\vec{b}| \cdot \cos 120^\circ[/tex]. Når du har regnet ut disse, er du med på at det da bare er å sette inn i uttrykket?

Oppgave c:
Image
Jau
Noether
Noether

maxphone wrote:Om det er noen som vil ha hele Terminprøven kan jeg legge den ut :) Har Lokus Terminprøve R1 Høsten 2008 og 2009
Hadde vert flott om du kunne legge de ut! :)

sitter å repeterer til tentamen men finner bare gamle eksamener med 3 kapitler vi ikke her gått igjennom enda :p
Kork
von Neumann
von Neumann

Hvorfor kan du gange sammen [tex]$$\vec {AB} \cdot \vec {BC} $$[/tex] uten videre? Gjelder skalarproduktformelen bare for basisvektorene?

Vektorer er jo kjempelett så lenge de er snakk om vektorkoordinater :x
maxphone
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:

Vi har: [tex]\vec{a} \cdot \vec{a} = |\vec{a}| \cdot |\vec{a}| \cdot \cos 0^\circ[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = |\vec{a}| \cdot |\vec{b}| \cdot \cos 120^\circ[/tex]. Når du har regnet ut disse, er du med på at det da bare er å sette inn i uttrykket?

Oppgave c:
Image
Ja :D

[tex]\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4*cos(120)=0[/tex] (tar ikke å skriver cos(0) siden det er 1)
Dette blir rett ja?
Summen blir da =0 Q.E.D AB vinkelrett på BC

Takker for hjelp og for at du holdt ut :)

Ser derimot ikke helt hvor du prøver å føre meg på c) :x
Vektormannen
Euler
Euler

Kork wrote:Hvorfor kan du gange sammen [tex]$$\vec {AB} \cdot \vec {BC} $$[/tex] uten videre? Gjelder skalarproduktformelen bare for basisvektorene?

Glemte du en "ikke" i spørsmålet der, eller lurer du på hvorfor man kan gange sammen [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{BC}[/tex]? Tenker du i såfall på hvorfor du har lov å gange inn [tex]\vec{a}[/tex] i hvert ledd i vektoren [tex]\vec{BC}[/tex]?
Vektormannen
Euler
Euler

maxphone wrote:
Vektormannen wrote:Ok, la oss ta b) først. Du roter det litt til ja. Jeg vet ikke helt hva du har gjort, for du begynner riktig med å gange inn i parentesen. Det jeg ville gjort nå er å regne ut hvert skalarprodukt, altså [tex]\vec{a} \cdot \vec{a}[/tex] og [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex]. Du har alt du trenger for å gjøre dette:

Oppgave c:
Image
Ja :D

[tex]\frac{1}{2}6^2+\frac{3}{2}6*4*cos(120)=0[/tex] (tar ikke å skriver cos(0) siden det er 1)
Dette blir rett ja?
Summen blir da =0 Q.E.D AB vinkelrett på BC

Takker for hjelp og for at du holdt ut :)

Ser derimot ikke helt hvor du prøver å føre meg på c) :x
Flott :)

Ser du trektanten jeg tegnet inn i grått? I den trekanten kjenner du hypotenusen, som har lende 4. Kan du finne vinkelen? Kan du i såfall finne hva de to katetene i trekanten er? Disse katetene er jo parallelle med henholdsvis x- og y-aksen, så da kan du finne ut koordinatene til punktet D.
maxphone
Pytagoras
Pytagoras

Fikk den til :wink:

Mye lettere å gjøre den oppgaven med ordinær trigonometri!
Kork
von Neumann
von Neumann

Vektormannen wrote:
Kork wrote:Hvorfor kan du gange sammen [tex]$$\vec {AB} \cdot \vec {BC} $$[/tex] uten videre? Gjelder skalarproduktformelen bare for basisvektorene?

Glemte du en "ikke" i spørsmålet der, eller lurer du på hvorfor man kan gange sammen [tex]\vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{BC}[/tex]? Tenker du i såfall på hvorfor du har lov å gange inn [tex]\vec{a}[/tex] i hvert ledd i vektoren [tex]\vec{BC}[/tex]?
Ting falt på plass til slutt, atter en gang.
Takk for hjelpen
Post Reply