oppgaven lyder som følger:
finn integralet
[symbol:integral][tex]3x*e^x dx[/tex]
og
finn integralet
[symbol:integral][tex]x^3*lnx dx[/tex]
delvis integrasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
finn integralet
[symbol:integral] [tex]3x*e^x dx[/tex]
[tex]u\prime=e^x , u=e^x[/tex]
[tex]v=3x , v\prime=3[/tex]
[symbol:integral] [tex]3x*e^xdx=3xe^x-[/tex] [symbol:integral] [tex]3e^xdx=3xe^x-3e^x+C[/tex]
[tex]= 3e^x(x-1)+C[/tex]
og
finn integralet
[symbol:integral] [tex]x^3*lnx dx[/tex]
[tex] u\prime=x^3[/tex] , [tex]u=\frac{1}{4} x^4[/tex]
[tex]v=lnx[/tex] , [tex]v\prime=\frac{1}{x}[/tex]
så langt har jeg kommet, men er i tvil og hvordan jeg skal gjøre resten
[symbol:integral] [tex]3x*e^x dx[/tex]
[tex]u\prime=e^x , u=e^x[/tex]
[tex]v=3x , v\prime=3[/tex]
[symbol:integral] [tex]3x*e^xdx=3xe^x-[/tex] [symbol:integral] [tex]3e^xdx=3xe^x-3e^x+C[/tex]
[tex]= 3e^x(x-1)+C[/tex]
og
finn integralet
[symbol:integral] [tex]x^3*lnx dx[/tex]
[tex] u\prime=x^3[/tex] , [tex]u=\frac{1}{4} x^4[/tex]
[tex]v=lnx[/tex] , [tex]v\prime=\frac{1}{x}[/tex]
så langt har jeg kommet, men er i tvil og hvordan jeg skal gjøre resten
Det er igrunn bare å sette inn i formelen. Da oppdager du fort at du får ett nytt integral. Dette integralet må du løse ved delvis integrasjon. Så man må bruke delvis integrasjon flere ganger. Det er ikke så veldig vanskelig, men man må ha tunga rett i munnen for ikke å få fortegnsfeil.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
[symbol:integral] [tex]x^3*lnxdx=\frac{1}{4}x^4lnx-[/tex][symbol:integral][tex]\frac{1}{4}x^3dx=\frac{1}{4}x^4(lnx-\frac{1}{3})+C[/tex]
dette her er fra en løsning forslag, men det jeg ikke skjønner er, hvor kom (1/4) x^3 fra, hvor kom 4 fra.
beklager at jeg sliter litt, men [tex]u\prime * v\prime[/tex] hvordan blir det til [tex]\frac{1}{4}x^3[/tex]
dette her er fra en løsning forslag, men det jeg ikke skjønner er, hvor kom (1/4) x^3 fra, hvor kom 4 fra.
beklager at jeg sliter litt, men [tex]u\prime * v\prime[/tex] hvordan blir det til [tex]\frac{1}{4}x^3[/tex]
D'oh! Jeg hadde akkuratt studert oppgaven tidligere og var mentalt instilt på at det var e^x istedenfor ln x 

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
mener du at du har rett og feil? 
det eneste jeg lurer på er hvor kom 4 fra på 1/4 x^3
bare et spørsmål til:
deriver funksjonen
[symbol:funksjon] [tex](x)=2(lnx+1)[/tex]
blir svaret sånt:
[symbol:funksjon][tex]\prime(x)=lnx*\frac{1}{x}[/tex]
skal jeg bruker lnx+1 som u

det eneste jeg lurer på er hvor kom 4 fra på 1/4 x^3
bare et spørsmål til:
deriver funksjonen
blir svaret sånt:
[symbol:funksjon][tex]\prime(x)=lnx*\frac{1}{x}[/tex]
skal jeg bruker lnx+1 som u
så betyr det at formelen er slik:Vishvish wrote:Blir [tex]u*v\prime=\frac{1}{4}x^4*\frac{1}{x}=\frac{1}{4}x^3[/tex]beklager at jeg sliter litt, men [tex]u\prime * v\prime[/tex] hvordan blir det til [tex]\frac{1}{4}x^3[/tex]
ikke u' * v'.
[tex]u*v-u*v\prime[/tex]
[tex]\frac{1}{4}x^4[/tex] * [tex]lnx[/tex] - [tex]\frac{1}{4} x^4[/tex] * [tex]\frac{1}{x}[/tex]
Hvis du integrerer det siste leddet der, så stemmer det ja.
[symbol:integral] [tex]u\prime*v = u*v - [/tex] [symbol:integral] [tex]u*v\prime[/tex]

[symbol:integral] [tex]u\prime*v = u*v - [/tex] [symbol:integral] [tex]u*v\prime[/tex]
Dette blir bare 2/x, trenger ingen u herderiver funksjonen

er det ikke en regel man kan bruker her, eller er det et lure spørsmål?Vishvish wrote:Hvis du integrerer det siste leddet der, så stemmer det ja.
Dette blir bare 2/x, trenger ingen u herderiver funksjonen