I et diktatorvalg stiller kandidatene A og B. Kandidat A får a stemmer og kandidat får (trommevirvel) b stemmer. Dessuten vinner kandidat A; a>b.
Opptellinga av stemmene foregår ved at man trekker en vilkårlig stemmeseddel, noterer hvem som fikk den, trekker en ny seddel og så videre helt til det ikke er flere sedler igjen. Hva er sannsynligheta for at kandidat A leda hele veien under opptellinga?
Valgproblem
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Dirichlet
- Sted: Bebyggelse
Bør man ikke vite mer? Feks hvor mange stemmer det var totalt hvertfall?
Hvis det er feks bar en person som stemmer og den stemmen går til A og han ledet hele "veien" garantert..... så har du vel et annet regnestykke enn om det var 100 stemmer hvor man så tar alle kombinasjoner av fordeling med i beregningen, så da må man ha totalen hvertfall, tror nå jeg.
Hvis det er feks bar en person som stemmer og den stemmen går til A og han ledet hele "veien" garantert..... så har du vel et annet regnestykke enn om det var 100 stemmer hvor man så tar alle kombinasjoner av fordeling med i beregningen, så da må man ha totalen hvertfall, tror nå jeg.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Du vet jo at det er a+b stemmer. Da må du vel finne et generellt uttrykk da.
-
- Guru
Stemmer som Espen sier, jeg er ute etter et uttrykk som avhenger av a og b.