Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei! Jeg har kommet opp i matte muntlig eksamen som jeg har på fredag. Temaene (kapitlene) jeg fikk var rekker og vektorer i rommet. Jeg lurte på hva som er viktig å huske og kunne veldig bra og slikt..
Om dere kan komme med råd om hvordan jeg skal forberede meg de her to dagene, så hadde det vært ypperlig!
vektor:
skalarprodukt, prikking, kryssprodukt (Kjekt å vite at lengden av kryssvektoren = arealet av parallellogrammet, altså er halve lengden av kryssproduktet lik arealet av trekanten). Plan, sirkler og kuler er det kjekt å kunne noe (Mye) om. F.eks står ikke formelen for avstand til plan i formelheftet
Rekker:
Der har man jo hovedsaklig aritmetiskrekke og geometrisk rekke. Det er kjekt å kunne diverse formler som er utredet fra geometrisk rekke (F.eks sparing og nedbetaling av lån som ikke står i formelheftet). Forskjell på konvergering og divergering.
Det var det jeg kom på i farten. Det finnes nok mest sannsynlig mer, men jeg kaster ballen videre til noen andre
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Sakset fra udir.no; kompetansemålene fra geometri og algebra.
Geometri wrote:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
* utføre beregninger med tredimensjonale vektorer som er representert både geometrisk og på koordinatform
* bruke og tolke skalar- og vektorproduktet i beregning av avstander, vinkler, areal og volum
* bruke vektorregning til å finne liknings- og parameterframstillinger til linjer, plan og kuleflater
* beregne lengder, vinkler og arealer i legemer avgrenset av plan og kuleflater
Algebra wrote:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
* finne og analysere rekursive og eksplisitte formler for tallmønstre med og uten digitale hjelpemidler, og gjennomføre og presentere enkle bevis knyttet til disse formlene
* gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis
* summere endelige rekker med og uten digitale hjelpemidler, utlede og bruke formlene for summen av de n første leddene i aritmetiske og geometriske rekker, og bruke dette til å løse praktiske problemer
* regne med uendelige geometriske rekker med konstante og variable kvotienter, bestemme konvergensområdet for disse rekkene og presentere resultatene