Rekker og vektorer i rommet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
inansa
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 9
Joined: 09/04-2008 12:08
Location: Kautokeino

Hei! Jeg har kommet opp i matte muntlig eksamen som jeg har på fredag. Temaene (kapitlene) jeg fikk var rekker og vektorer i rommet. Jeg lurte på hva som er viktig å huske og kunne veldig bra og slikt..

Om dere kan komme med råd om hvordan jeg skal forberede meg de her to dagene, så hadde det vært ypperlig!


Takk på forhånd! :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Posts: 1025
Joined: 17/01-2008 13:46

Det jeg kommer på i farten er

vektor:
skalarprodukt, prikking, kryssprodukt (Kjekt å vite at lengden av kryssvektoren = arealet av parallellogrammet, altså er halve lengden av kryssproduktet lik arealet av trekanten). Plan, sirkler og kuler er det kjekt å kunne noe (Mye) om. F.eks står ikke formelen for avstand til plan i formelheftet

Rekker:
Der har man jo hovedsaklig aritmetiskrekke og geometrisk rekke. Det er kjekt å kunne diverse formler som er utredet fra geometrisk rekke (F.eks sparing og nedbetaling av lån som ikke står i formelheftet). Forskjell på konvergering og divergering.

Det var det jeg kom på i farten. Det finnes nok mest sannsynlig mer, men jeg kaster ballen videre til noen andre :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Sakset fra udir.no; kompetansemålene fra geometri og algebra.
Geometri wrote: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

* utføre beregninger med tredimensjonale vektorer som er representert både geometrisk og på koordinatform
* bruke og tolke skalar- og vektorproduktet i beregning av avstander, vinkler, areal og volum
* bruke vektorregning til å finne liknings- og parameterframstillinger til linjer, plan og kuleflater
* beregne lengder, vinkler og arealer i legemer avgrenset av plan og kuleflater
Algebra wrote: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

* finne og analysere rekursive og eksplisitte formler for tallmønstre med og uten digitale hjelpemidler, og gjennomføre og presentere enkle bevis knyttet til disse formlene
* gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis
* summere endelige rekker med og uten digitale hjelpemidler, utlede og bruke formlene for summen av de n første leddene i aritmetiske og geometriske rekker, og bruke dette til å løse praktiske problemer
* regne med uendelige geometriske rekker med konstante og variable kvotienter, bestemme konvergensområdet for disse rekkene og presentere resultatene
Post Reply