Heisann.
Kunne noen løse denne oppgaven for meg:
lim 3X/X^2+2X
x->0
På forhånd takk.
Grenseverdier
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Skriv ordentlig!
Slik du har skrevet det, står det [tex]\frac{3x}{x^{2}}+2x[/tex]
Men, jeg antar du mente:
[tex]\frac{3x}{x^{2}+2x}[/tex]
Da skulle du skrevet 3x/(x^2+2x)
Til oppgaven:
1. Du kan bare forkorte faktorer i teller mot nevner dersom du har faktorisert både nevner og teller.
2. Er både teller og nevner faktorisert?
Slik du har skrevet det, står det [tex]\frac{3x}{x^{2}}+2x[/tex]
Men, jeg antar du mente:
[tex]\frac{3x}{x^{2}+2x}[/tex]
Da skulle du skrevet 3x/(x^2+2x)
Til oppgaven:
1. Du kan bare forkorte faktorer i teller mot nevner dersom du har faktorisert både nevner og teller.
2. Er både teller og nevner faktorisert?
-
- Noether
Sorry for slurv... Forresten - hvordan får jeg skrevet inn regnestykket slik at det vises som brøk i forumet?
Over til oppgaven:
Faktorisert blir vel:
[tex]3X/(X-0)(X+2) [/tex]
Så stryker vi X-en i telleren med den i nevneren - til slutt sitter vi igjen med 3/2...?
Over til oppgaven:
Faktorisert blir vel:
[tex]3X/(X-0)(X+2) [/tex]
Så stryker vi X-en i telleren med den i nevneren - til slutt sitter vi igjen med 3/2...?
Last edited by guitarplayer on 10/03-2008 20:18, edited 2 times in total.
Oppgave løst;guitarplayer wrote:Sorry for slurv... Forresten - hvordan får jeg skrevet inn regnestykket slik at det vises som brøk i forumet?
Over til oppgaven:
Faktorisert blir vel:
3*X/(X-0)(X+2)
Så stryker vi X-en i telleren med den i nevneren - til slutt sitter vi igjen med 3/2...
slik sktriver du brøk, med [ tex ] først uten spacer og tilslutt [ /tex ] uten spacer.
Den spesifikke koden som du putter inne mellom disse ser du ved å føre pila opp på likningen/uttrykket.
-
- Noether
Kjempeflott - fikk det til nå.
Spørsmålet mitt er bare hvor jeg finner disse kodene, arildno?
Spørsmålet mitt er bare hvor jeg finner disse kodene, arildno?
Kodene er en del av et tekstprogrameringsspråk som hetet Tex (LaTex). Du har en komplett manual over alle koder f.eks. her:
http://www.ctan.org/tex-archive/info/ls ... lshort.pdf
PS: Til mathme:
[tex]\frac{x^2}{x}\ne 0^2[/tex]
http://www.ctan.org/tex-archive/info/ls ... lshort.pdf
PS: Til mathme:
[tex]\frac{x^2}{x}\ne 0^2[/tex]
Last edited by groupie on 10/03-2008 20:26, edited 1 time in total.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Bruk selvfølgelig søkefunksjonen for å finne frem til det du ønsker å skrive i tex, ingen grunn til å lese alt.
Kan dog avsløre at brøker skrives med koden \frac{teller}{nevner}, sett dette så mellom [tex][tex][/tex] [tex][/tex][/tex].
Da blir det slik:
[tex]\frac{teller}{nevner}[/tex]
Kan dog avsløre at brøker skrives med koden \frac{teller}{nevner}, sett dette så mellom [tex][tex][/tex] [tex][/tex][/tex].
Da blir det slik:
[tex]\frac{teller}{nevner}[/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Du kan også holde musepekeren over bildet/uttrykket, så får du en liten tekstboble som viser hva som er skrevet inn. (Det fungere i det minste i FireFox.)