Oppgaven:
La punktene A(-3,0), B(1,-2), C(2,2) og D(-2,4) være hjørnene i en firkant ABCD.
AR : BR = 2 : 1
Finn koordinatene til R.
d) Et punkt P ligger på DC slik at vektor DC = (1/3)*vektor DC
Undersøk om vektor DC er parallell med vektor PB.
Giuseppe
Klarer du denne?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Du må nok vise at AD = BC også. Det skader hvertfall ikke å gjøre det 
I c) får du oppgitt at AR:BR = 2:1. Det kan du tolke som at [tex]\vec{AR} = \frac{2}{3}\vec{AB}[/tex]. Da er det bare å gange inn skalaren, så har du en vektor fra A til R. Å finne koordinatene er ikke verre enn å uttrykke vektorsummen fra origo til R ved hjelp av vektorene du nå har.
Oppgave d) virker litt merkelig. Jeg antar du mener [tex]\vec{DP} = \frac{1}{3} \vec{DC}[/tex]? Men det blir uansett tåpelig å undersøke om den er parallell med [tex]\vec{PB}[/tex].

I c) får du oppgitt at AR:BR = 2:1. Det kan du tolke som at [tex]\vec{AR} = \frac{2}{3}\vec{AB}[/tex]. Da er det bare å gange inn skalaren, så har du en vektor fra A til R. Å finne koordinatene er ikke verre enn å uttrykke vektorsummen fra origo til R ved hjelp av vektorene du nå har.
Oppgave d) virker litt merkelig. Jeg antar du mener [tex]\vec{DP} = \frac{1}{3} \vec{DC}[/tex]? Men det blir uansett tåpelig å undersøke om den er parallell med [tex]\vec{PB}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
takk vektormannen! d har jeg kommet i mål med
men jeg må nok virke noe dum nå, men kunne du gjort den siste delen og? Eller noen andre for den saks skyld
Når en ganger inn får en som slutt-resultat:
Vektor AR = [ (8/3),-(4/3) ]
men jeg er overtrøtt, og jo mer jeg prøver jo mer feil blir svarene XD

Vektor AR = [ (8/3),-(4/3) ]
men jeg er overtrøtt, og jo mer jeg prøver jo mer feil blir svarene XD
-
- Euler
[tex]\vec{AR} = \frac{2}{3}\vec{AB} = \frac{2}{3}[1-(-3), -2-0] = \left[\frac{2}{3}\cdot 4, \frac{2}{3}(-2)\right] = \left[\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right][/tex]. Det stemmer det.
Å finne koordinatene til R er det samme som å finne posisjonsvektoren til R, altså [tex]\vec{OR}[/tex]. Den kan uttrykkes som vektorsummen [tex]\vec{OA} + \vec{AR}[/tex].
[tex]\vec{OR} = \vec{OA} + \vec{AR} = [-3, 0] + \left[\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-3\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-\frac{1}{3}, -\frac{4}{3}\right][/tex]
Og derfra følger koordinatene til R.
Å finne koordinatene til R er det samme som å finne posisjonsvektoren til R, altså [tex]\vec{OR}[/tex]. Den kan uttrykkes som vektorsummen [tex]\vec{OA} + \vec{AR}[/tex].
[tex]\vec{OR} = \vec{OA} + \vec{AR} = [-3, 0] + \left[\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-3\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-\frac{1}{3}, -\frac{4}{3}\right][/tex]
Og derfra følger koordinatene til R.
Last edited by Vektormannen on 22/01-2008 11:09, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer