Klarer du denne?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Giuseppe
Cayley
Cayley

Oppgaven:

La punktene A(-3,0), B(1,-2), C(2,2) og D(-2,4) være hjørnene i en firkant ABCD.

b) Finn vektor AC og vektor BD

c) På linja gjennom punktene A og B ligger et punkt R mellom A og B slik at

AR : BR = 2 : 1

Finn koordinatene til R.

d) Et punkt P ligger på DC slik at vektor DC = (1/3)*vektor DC

Undersøk om vektor DC er parallell med vektor PB.

B har jeg også skjønt, men står fast på C og utover!

Tusen takk på forhånd!

Giuseppe
Vektormannen
Euler
Euler

Du må nok vise at AD = BC også. Det skader hvertfall ikke å gjøre det :P

I c) får du oppgitt at AR:BR = 2:1. Det kan du tolke som at [tex]\vec{AR} = \frac{2}{3}\vec{AB}[/tex]. Da er det bare å gange inn skalaren, så har du en vektor fra A til R. Å finne koordinatene er ikke verre enn å uttrykke vektorsummen fra origo til R ved hjelp av vektorene du nå har.

Oppgave d) virker litt merkelig. Jeg antar du mener [tex]\vec{DP} = \frac{1}{3} \vec{DC}[/tex]? Men det blir uansett tåpelig å undersøke om den er parallell med [tex]\vec{PB}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Giuseppe
Cayley
Cayley

takk vektormannen! d har jeg kommet i mål med :P men jeg må nok virke noe dum nå, men kunne du gjort den siste delen og? Eller noen andre for den saks skyld :P Når en ganger inn får en som slutt-resultat:

Vektor AR = [ (8/3),-(4/3) ]

men jeg er overtrøtt, og jo mer jeg prøver jo mer feil blir svarene XD
Vektormannen
Euler
Euler

[tex]\vec{AR} = \frac{2}{3}\vec{AB} = \frac{2}{3}[1-(-3), -2-0] = \left[\frac{2}{3}\cdot 4, \frac{2}{3}(-2)\right] = \left[\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right][/tex]. Det stemmer det.

Å finne koordinatene til R er det samme som å finne posisjonsvektoren til R, altså [tex]\vec{OR}[/tex]. Den kan uttrykkes som vektorsummen [tex]\vec{OA} + \vec{AR}[/tex].

[tex]\vec{OR} = \vec{OA} + \vec{AR} = [-3, 0] + \left[\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-3\frac{8}{3}, -\frac{4}{3}\right] = \left[-\frac{1}{3}, -\frac{4}{3}\right][/tex]

Og derfra følger koordinatene til R.
Last edited by Vektormannen on 22/01-2008 11:09, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Giuseppe
Cayley
Cayley

Vektormannen... THANK YOU !
Post Reply