Problem med en lett oppgave (flaut).. hehe

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
HLS33
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 13
Joined: 27/01-2009 13:08

Dette er en kinesisk oppgave som minst er 2-3000 år gammel:
Et 10 m høyt bambusrør er knekt uten at de to delene er falt fra hverandre. Den nederste delen står fortsatt på den horisontale bakken. Enden av den øverste delen har truffet bakken 3 m fra rota.
Hvor høyt over bakken er bruddstedet?


Noen hinst, tips, etc. Løsningsmetoder.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Posts: 857
Joined: 21/05-2007 20:05

Tegn en trekant.
Hypotenusen + den stående kateten = 10m
Den liggende kateten = 3m

Sett den stående kateten som x, og finn et uttrykk for hypotenusen som inneholder x.
fiskemannen
Noether
Noether
Posts: 43
Joined: 20/10-2008 16:25
Location: Oslo

Et hint: Hypotenusen er (10-x).
Så hva blir de resterende sidene, med tanke på Pytagoras' setning?

[/tex]
R1
HLS33
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 13
Joined: 27/01-2009 13:08

Jeg gjorde det, men jeg fikk ikke riktig svar (i forhold til fasiten).

Jeg gjorde slik:

Tegnet trekant, stående katet = x, kort katet (bakkeavstand) 3 m, og hypotenusen satt jeg som 10-x

x^2=(10-x)^2 - 3^2
x^2 = 100 - X^2 -9
x^2 + x^2 = 100 - 9
2x^2 = 91
2x^2 /2 = 91/2
x^2 = 45,5
x = roten av45,5
x=6,75 m

FASIT SVAR = 4,55 m
What?
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

[tex](10-x)^2 \,\,\cancel{=}\,\, 100 - x^2[/tex]

Skal la deg tenke litt over den selv...

Det fins tre veldig like setninger, bla litt i det blå formelheftet!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
ettam
Guru
Guru
Posts: 2480
Joined: 28/09-2005 17:30
Location: Trondheim

meCarnival wrote: Det fins tre veldig like setninger, bla litt i det blå formelheftet!
Nå er det dessverre slik at en del skoler ikke lenger har dette heftet på boklista...
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

Tror det er bedre å gi litt mer hjelp. Dreier seg jo om en misforståelse av notasjonen.


Når to tall blir ganget sammen, får man dette.
[tex](a\cdot b)^2 = a^2b^2[/tex]

Men i oppgaven adderes/subtraheres de:
[tex](10-x)^2 = (10-x)(10-x)[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
meCarnival
Riemann
Riemann
Posts: 1686
Joined: 07/09-2007 19:12
Location: Trondheim

Ok, det viste ikke jeg... Da kan et tips være bra, men det er gitt =)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
HLS33
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 13
Joined: 27/01-2009 13:08

Flause på flause idag :oops: :oops: :oops:

Litt komisk, skulle ønske man kunne slette innlegg, hehe :lol:
Markonan
Euclid
Euclid
Posts: 2136
Joined: 24/11-2006 19:26
Location: Oslo

Så så så *oppmuntrende tone*.

Det er vel bedre at du gjorde den feilen her, og lærte og rette den opp, enn om du gjorde feilen på prøven. Ikke sant? :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Post Reply