Dette er en kinesisk oppgave som minst er 2-3000 år gammel:
Et 10 m høyt bambusrør er knekt uten at de to delene er falt fra hverandre. Den nederste delen står fortsatt på den horisontale bakken. Enden av den øverste delen har truffet bakken 3 m fra rota.
Hvor høyt over bakken er bruddstedet?
Noen hinst, tips, etc. Løsningsmetoder.
Problem med en lett oppgave (flaut).. hehe
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Tegn en trekant.
Hypotenusen + den stående kateten = 10m
Den liggende kateten = 3m
Sett den stående kateten som x, og finn et uttrykk for hypotenusen som inneholder x.
Hypotenusen + den stående kateten = 10m
Den liggende kateten = 3m
Sett den stående kateten som x, og finn et uttrykk for hypotenusen som inneholder x.
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Noether
- Posts: 43
- Joined: 20/10-2008 16:25
- Location: Oslo
Et hint: Hypotenusen er (10-x).
Så hva blir de resterende sidene, med tanke på Pytagoras' setning?
[/tex]
Så hva blir de resterende sidene, med tanke på Pytagoras' setning?
[/tex]
R1
Jeg gjorde det, men jeg fikk ikke riktig svar (i forhold til fasiten).
Jeg gjorde slik:
Tegnet trekant, stående katet = x, kort katet (bakkeavstand) 3 m, og hypotenusen satt jeg som 10-x
x^2=(10-x)^2 - 3^2
x^2 = 100 - X^2 -9
x^2 + x^2 = 100 - 9
2x^2 = 91
2x^2 /2 = 91/2
x^2 = 45,5
x = roten av45,5
x=6,75 m
FASIT SVAR = 4,55 m
What?
Jeg gjorde slik:
Tegnet trekant, stående katet = x, kort katet (bakkeavstand) 3 m, og hypotenusen satt jeg som 10-x
x^2=(10-x)^2 - 3^2
x^2 = 100 - X^2 -9
x^2 + x^2 = 100 - 9
2x^2 = 91
2x^2 /2 = 91/2
x^2 = 45,5
x = roten av45,5
x=6,75 m
FASIT SVAR = 4,55 m
What?
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
[tex](10-x)^2 \,\,\cancel{=}\,\, 100 - x^2[/tex]
Skal la deg tenke litt over den selv...
Det fins tre veldig like setninger, bla litt i det blå formelheftet!
Skal la deg tenke litt over den selv...
Det fins tre veldig like setninger, bla litt i det blå formelheftet!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Tror det er bedre å gi litt mer hjelp. Dreier seg jo om en misforståelse av notasjonen.
Når to tall blir ganget sammen, får man dette.
[tex](a\cdot b)^2 = a^2b^2[/tex]
Men i oppgaven adderes/subtraheres de:
[tex](10-x)^2 = (10-x)(10-x)[/tex]
Når to tall blir ganget sammen, får man dette.
[tex](a\cdot b)^2 = a^2b^2[/tex]
Men i oppgaven adderes/subtraheres de:
[tex](10-x)^2 = (10-x)(10-x)[/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Ok, det viste ikke jeg... Da kan et tips være bra, men det er gitt =)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV