Hei
Vi hadde en prøve i dag i induksjon og i relativitet. Der var det en utledning jeg ikke klarte, som jeg trenger hjelp til. Det gikk noen rykter om at det var en feil i oppgaven, men jeg er ikke sikker. Uansett, her er oppgaven:
Oppgave 4 a): Vis at totalenergien E og bevegelsesenergien p er gitt ved:
[tex]E = \frac{E_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex] og at [tex]p = \frac{E*v}{c^2}[/tex]
Disse var lett og jeg klarte de (men gidder ikke føre inn utledningene), men oppgave 4 b, klarte jeg ikke. Her er 4b:
Bruk formlene i a) til å utlede formelen [tex]E^2 = (p*v)^2 + E_0^2[/tex].
Jeg kvadrerer den første formelen, og får [tex]E^2 = \frac{E_0^2}{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex]
Ganger opp parantesen og får [tex]E^2(1-\frac{v^2}{c^2}) = E_0^2[/tex]
Ganger inn [tex]E^2[/tex] og får [tex]E^2 - \frac{E^2*v^2}{c^2} = E_0^2[/tex]
Flytter over og får [tex]E^2 = \frac{E^2*v^2}{c^2} + E_0^2[/tex]
Men her sitter jeg fast. Noen som kan hjelpe?
EDIT: Med mindre jeg har gjort noe feil i utledningen hittil, må vel:
[tex]\frac{E^2*v^2}{c^2} = (p*v)^2[/tex]
Som gir: [tex]\frac{E^2*v^2}{c^2} = \frac{E^2*v^2}{c^4}*v^2[/tex]
Som gir: [tex]v^2 = \frac{v^4}{c^2}[/tex]
Som gir: [tex]\frac{v^4}{v^2} = c^2[/tex]
Som gir: [tex]v = c[/tex] som selvsagt må være feil.
Eller misser jeg noe her?
Utledning av formel i relativitet (3FY)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Her er feilen, som du selv skriver:
Det skal være : [tex]E^2 = (p \cdot c)^2 + E_0^2[/tex]
Eller: [tex]E^2 = p^2c^2 + m_o^2c^4[/tex]
Som er den mere vanlige utgaven av den samme formelen.
EDIT:
En feil til også:
[tex]E = \frac{E_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex] og at [tex]p = \frac{mv}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex]
Her skal det være:Bruk formlene i a) til å utlede formelen [tex]E^2 = (p*v)^2 + E_0^2[/tex].
Det skal være : [tex]E^2 = (p \cdot c)^2 + E_0^2[/tex]
Eller: [tex]E^2 = p^2c^2 + m_o^2c^4[/tex]
Som er den mere vanlige utgaven av den samme formelen.
EDIT:
En feil til også:
Skal være:[tex]E = \frac{E_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex] og at [tex]p = \frac{E*v}{c^2}[/tex]
[tex]E = \frac{E_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex] og at [tex]p = \frac{mv}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex]
-
- Pytagoras
Takker for svar. Så på prøvearket igjen. Det står [tex]E^2 = (p*v)^2 + E_0^2[/tex] der, så da var det altså feil i den oppgaven. 

-
- Pytagoras
Her har du feil. For eksempel bevegelsesmengde, kan uttrykkes på mange forskjellige måter. Jeg testet nettop både den vanlige, altså [tex]p =ymv[/tex], og den vi får opplyst, [tex]p = \frac{E*v}{c^2}[/tex] ved et tenkt tilfelle (et proton i 0.99c), og fikk samme resultat.ettam wrote:Her er feilen, som du selv skriver:
En feil til også:
Skal være:[tex]E = \frac{E_0}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}[/tex] og at [tex]p = \frac{E*v}{c^2}[/tex]
EDIT: Det er jo også lett å bevise dette:
[tex]p=ymv[/tex]
[tex]E=ymc^2[/tex]
[tex]y=\frac{E}{mc^2}[/tex]
[tex]p=\frac{E}{mc^2}*mv[/tex]
Stryker m, og får:
[tex]p=\frac{E*v}{c^2}[/tex]
Last edited by christopher90 on 21/02-2009 00:21, edited 2 times in total.
Greit nok, det er godt mulig jeg tar feil her. Jeg tenkte med en gang jeg så resultatet du skulle fram til, på den utledningen som blir beskrevet i linken.
Nå er jeg dessverre ganske trøtt, dersom ingen allerede har sett på denne tråden og gitt deg et bedre svar skal jeg prøve igjen senere i helga!
Godnatt
Nå er jeg dessverre ganske trøtt, dersom ingen allerede har sett på denne tråden og gitt deg et bedre svar skal jeg prøve igjen senere i helga!
Godnatt

-
- Pytagoras
Jeg har fått svar på alt jeg lurer på, så takk for hjelpen.