Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg måtte slå opp i boken for å tyde det du hadde skrevet
Her er hvertfall den korrekte ligningen: [tex]\frac{3^{2x}-6\cdot 3^x}{2\cdot 3^x+3} = 0[/tex]
Og så framgangsmåten:
Først gjør jeg litt om på den ene eksponenten: [tex]\frac{3^{2x}-6\cdot 3^x}{2\cdot 3^x+3} = 0\Leftrightarrow \frac{\left(3^x\right)^2-6\cdot 3^x}{2\cdot 3^x+3} = 0[/tex]
Så substituerer jeg [tex]3^x[/tex] med [tex]u[/tex].
[tex]\frac{u^2-6u}{2u+3} = 0[/tex]
Kommer du videre nå? Husk å bytte [tex]u[/tex] tilbake til[tex]3^x[/tex]
Last edited by Gommle on 05/02-2009 21:24, edited 1 time in total.
Nei, det gjør ingenting om den er negativ heller, så lenge den ikke er 0. Dette gjelder kun for ligninger der den ene siden er 0.
Tenk deg litt om. Hvis du leter etter når [tex]\frac{3x}{5x+1} = 0[/tex], har nevneren noe som helst å si? Det går helt fint ann å gange med (5x+1) på begge sider slik at den forsvinner.
Du kan multiplisere en likhet med det samme på begge sider hvis det du multipliserer med er ulikt 0. Hvis du multipliserer brøken din med 2u+3 på begge sider står du igjen med u^2-6u på venstre side og 0*(2u+3)=0 på høyre side. Altså må det gjelde at u^2-6u=0.
Gommle wrote:Tenk deg litt om. Hvis du leter etter når [tex]\frac{3x}{5x+1} = 0[/tex], har nevneren noe som helst å si? Det går helt fint ann å gange med (5x+1) på begge sider slik at den forsvinner.
Du kan ikke gange med 5x+1 med mindre du veit at det er ulikt 0.
Beklager så meget, jeg har blinset på fasiten riktig svar er x = lg6/lg3 og det har jeg kommet fram til for lengst jammen så tåpelig av meg, men takk for svar