Irrasjonal likning(har de skrevet likningen feil?)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

meCarnival
Riemann
Riemann

thmo wrote:Jeg tror at enten har du sett feil ellers har de skrevet feil i boken.

[tex]\sqrt{x}-\sqrt{x-1}=7[/tex] har ingen løsninger, mens

[tex]\sqrt{x}+\sqrt{x-1}=7[/tex] har løsning [tex]\frac{625}{49}[/tex]
Min TI89 sier "false" og setter du inn så får jeg også false så tror ikke denne her noen løsning nei. My opinion...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P ENIG! :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
meCarnival
Riemann
Riemann

[tex]\sqrt{\frac{625}{49}}-\sqrt{\frac{625}{49}-1}=7[/tex]

[tex]\frac{25}{7}-\frac{24}{7}=7[/tex]

[tex]\frac{1}{7}\neq7[/tex]
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes

Det blir bare tull å utligne det slik, likningen var feil! :P
meCarnival
Riemann
Riemann

akihc wrote:Det blir bare tull å utligne det slik, likningen var feil! :P
? :?

Setter bare prøve for å se om svaret vi fikk ut er korrekt... Ikke lest resten av posten, men bare se hvordan det ble og det ble ikke riktig så 8-) Tull? :S
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes

Åja,takk for det!:)

Jeg måtte bare si det etter den dittlikningen :)
Last edited by akihc on 11/12-2008 19:03, edited 2 times in total.
meCarnival
Riemann
Riemann

akihc wrote:Jeg måtte bare si det etter den drittlikningen. :)
Var det ikke en oppgave da? Ikke noen drittlikning, den har bare ikke noen løsninger.. Det fins jo slike likninger som må løses også så hvorfor ikke? Samme om det er øving eller eksamen. Skal jo kunne det uansett... Men next ;)?
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes

Tull fjatt dritt fordi man bruker så ***** lang tid på å få kalrt en likning og tenker alle veier og til slutt ender med at likningen er gal! Så det er nok ikke bare en "eksamenoppgave" det burde de som lager det få ordnet og kontrollert før de går ut med slik fjas! :)
akihc
Descartes
Descartes

Neste er geometrisk rekke, men den i sin tråd :P
Post Reply