Ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet

meCarnival wrote: Din er positiv mellom 0 og 1 så blir vel [tex]\infty[/tex] og opp til 0 eller x = 1
Skrevet det i posten over...
Ops, en liten feil fra min side der ja.

[tex]x^9-2x^7+x^5\leq 0[/tex] når [tex]x\leq 0[/tex] og [tex]x=1[/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann

akihc wrote:
meCarnival wrote:Kan vel gi svaret i to formater, men jeg bruker kun denne:

[tex]x \in <\infty,0][/tex] V [tex]x = 1[/tex]
¨

Ser at du redigerte men du fortsatt noe å påpeke på, at du skriver V som betyr "eller", her skal det skrives "og" hvis du snur på V så får du "og" :)
Klar over det, men siden det er to forskjellige steder på fortegnsskjema det er løsninger så er det løsning ene stedet, eller det andre stedet.. Jeg har aldri skrevet og som en løsning når jeg har drevet med fortegnsskjema, men jeg er over hode ikke sikker... Jeg mener å huske det er sånn hvertfall.. Noen andre kan jo rette det hvis det feil det jeg mener 8-)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
akihc
Descartes
Descartes

Etter alt å dømme så er ikke grafen skrevert under x aksen fra 0 men fra -1 ,den burde jo vært skravert fra 0 og mot den negativesiden og ikke fra -1 til den negativesiden, hvorfor viser kalkulatoren"feil"?

Dere kan selv taste inn fuksjonen i grafmenyen på Y1 : funksjonsuttrykket ,(husk da med riktig større lik tegn det blir for fuksjonen < eller lik. Og for 0 på Y2 blir det > eller lik. Si ifra hvordan resultatet ble om den skraverte delen udner x-aksen er fra 0 mot negativesiden eller fra -1 mot negativesiden. :)
akihc
Descartes
Descartes

akihc wrote:
meCarnival wrote:Kan vel gi svaret i to formater, men jeg bruker kun denne:

[tex]x \in <\infty,0][/tex] V [tex]x = 1[/tex]
¨

:)
Nå ble det riktig med parentes som snakket om var feil i din forrige innlegg,men istedenfor uendeligtegnen din skal man skrive en pil som går mot venstre på samme plasseringen som uendeligtegnet og den V som skulle vært opp ned så den sier "og" og ikke "eller". :)
Last edited by akihc on 11/12-2008 14:20, edited 6 times in total.
akihc
Descartes
Descartes

thebreiflabb wrote:
meCarnival wrote: Din er positiv mellom 0 og 1 så blir vel [tex]\infty[/tex] og opp til 0 eller x = 1
Skrevet det i posten over...
Ops, en liten feil fra min side der ja.

[tex]x^9-2x^7+x^5\leq 0[/tex] når [tex]x\leq 0[/tex] og [tex]x=1[/tex]
Dette er jeg helt enig i! :P

Men kalkualtoren viser noe annet.Prøv å taste inn dette i kalkulator, altså funksjonen med de rette tegnene som jeg har snakket om i en av mine forrige innleg.. :)
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet

For meg funka det å skrive:

[tex]Y_1\geq x^9-2x^7+x^5\\Y_2\leq 0[/tex]
akihc
Descartes
Descartes

Da ser du også at det skraverte området under x aksen begynner fra minus 1 og til venstre, men at den heller skulle ha vært fra 0 og til venstre.Ser du? :)
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet

Det gjør ikke det, verdiene er bare veldig små, men vis du zoomer langt inn vil du se at det er riktig :)
akihc
Descartes
Descartes

jeg zoomet inn og så , de var no ****** liten. :P :P
Post Reply