Så langt har jeg det for meg at jeg skal studere matematikk og/eller fysikk på universitet etter vgs, men jeg er litt usikker på hvilke jobbmuligheter jeg kan forvente å ha med en bachelor og en mastergrad innen en av de to.
De eneste jeg kan tenke meg er lektor og professor ved universitet eller høyskole. Hvilke andre jobber finnes det?
Jobbmuligheter
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
ingeniør 

Om du kommer til å jobbe like hardt på universitet som jeg har inntrykk av at du gjør nå, så er det jo bare å sikte høyt. Reis til NTNU (Evt andre universitet du har lyst å gå på). Jobb hardt, får gode karakterer (Selvfølgelig best i klassen/linjen
)
Så er det strake veien til cern eller esa. Om ikke ambisjonene er like høye, så trengs det fysikere i industri til diverse greier. Jeg vet ikke til hva, hvor mange, men noen må det da være. Jeg skal ikke si at jeg har sett etter jobb anonser som søker etter fysikere, men jeg ser med jevne mellomrom. Mange statlige, som kommune eller lektor sak, men jeg har sett to anonser til teknologibedrifter i det siste.
Matematikere vet jeg ikke så mye om. Jeg har veldig lyst å studere det selv. Selv om jeg ikke er veldig flink i matematikk (sett i forhold til yngre pådrivere her inne, men er det ikke derfor man går på skole?
) så sitter jeg med samme tanker som deg. Jeg har ikke lyst å ta en bachelor for å bli lærer for kverrulerende vgs-elever (No offence til alle der ute ;P)

Så er det strake veien til cern eller esa. Om ikke ambisjonene er like høye, så trengs det fysikere i industri til diverse greier. Jeg vet ikke til hva, hvor mange, men noen må det da være. Jeg skal ikke si at jeg har sett etter jobb anonser som søker etter fysikere, men jeg ser med jevne mellomrom. Mange statlige, som kommune eller lektor sak, men jeg har sett to anonser til teknologibedrifter i det siste.
Matematikere vet jeg ikke så mye om. Jeg har veldig lyst å studere det selv. Selv om jeg ikke er veldig flink i matematikk (sett i forhold til yngre pådrivere her inne, men er det ikke derfor man går på skole?

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Takk for alle seriøse svar.
Fant også dette på NTNUs sider:

Fant også dette på NTNUs sider:
http://www.ntnu.no/studier/mma/jobb skrev: Master, 2-årig
Matematikk
– Jobbmuligheter
I alt fra oljeindustri og data til finans og forsikring trenger man personer med god innsikt i matematikk. En del kombinerer studier i matematikk med IKT. Dette er fag som utfyller hverandre. Med en mastergrad i matematikk kan man også velge å studere videre ved å ta en doktorgrad i matematikk. Utdannelsen kan brukes til videre forskning i matematikk ved f.eks. Statoil eller Sintef.
Mange av våre tidligere masterstudenter har blitt lærere enten i den videre-gående skolen eller ved institusjoner som gir høyere utdanning. En mastergrad i matematikk kan påbygges med en ett-årig praktisk pedagogisk utdanning for å oppnå lektorkompetanse forutsatt at en har undervisningskompetanse (60 sp) i et annet skolefag. Det er et skrikende behov for lærere med matematikkom-petanse i den videregående skolen, et behov som bare vil øke i årene framover.
UiO har også lignende "Veien videre"-sider om det er av interesse.
http://www.uio.no/studier/program/matem-master/om/jobb-og-studiemuligheter.xml skrev:Det som kjennetegner en matematiker er en spesielt utviklet evne til analytisk tenkning og det å finne en strukturert tilnærming til kompliserte problemer. Dette er generelle egenskaper som gir en rekke yrkesmuligheter. Matematikere er idag etterspurt og får jobb innen bl.a. økonomi og finans, forsikring- og bankvesen, telekommunikasjon, informasjonsteknologi, ingeniørfag og offentlig forvaltning. I tillegg har man jobbmuligheter innen undervisning på alle trinn, og forskning (se under). Et annet moment er at matematikere erfaringsmessing har stor evne til å sette seg inn i nye felt, og i et samfunn preget av stadige omstillinger er dette en viktig egenskap.
Etter fullført mastergrad, kan du søke å arbeide videre mot en ph.d.-grad (doktorgrad) i matematikk. De mest vanlige finansieringsmåtene er et stipend fra universitetet eller fra forskningsrådet, men det finnes også nasjonale og internasjonale prosjekter som tildeler stipender.
Sitter vel egentlig og lurer på det samme, har veldig lyst å studere enten fysikk, matematikk eller kjemi, men tenker jeg safer på et ing/siving studie, da dette er/kommer til å bli et veldig attraktivt arbeidsmarked for arbeidstakerne de.
Har sett på http://jobbfeber.no/ og det som står om de forskjellige studiene på de forskjellige universitetssidene, men velger å ta mye av dette med en ørliten klype salt - de skal tross alt selge...
andre lenker som ikke har vært nevnt allerede (du har gjerne vært innom uansett)
utdanning.no - yrkessøk
velgriktig.no
Har sett på http://jobbfeber.no/ og det som står om de forskjellige studiene på de forskjellige universitetssidene, men velger å ta mye av dette med en ørliten klype salt - de skal tross alt selge...
andre lenker som ikke har vært nevnt allerede (du har gjerne vært innom uansett)
utdanning.no - yrkessøk
velgriktig.no
Etter noen år i arbeidslivet før jeg begynte på skole igjen, kan jeg bare si en ting. Arbeidsoppgaver/miljø > lønn.
(Og her er ikke poenget at byggingeniør ikke er ett bra yrke, men at man skal velge etter interesse. Ikke la lønninger påvirke valg av utdanning).
Jeg vil heller glede meg å gå til en dårlig betalt jobb, en å grue meg til å stå opp 5dager i uken til en godt betalt jobb. Men for all del, noen har en eneste drivkraft, penger.
(Og her er ikke poenget at byggingeniør ikke er ett bra yrke, men at man skal velge etter interesse. Ikke la lønninger påvirke valg av utdanning).
Jeg vil heller glede meg å gå til en dårlig betalt jobb, en å grue meg til å stå opp 5dager i uken til en godt betalt jobb. Men for all del, noen har en eneste drivkraft, penger.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?