Polynom faktorisering(uten å kjenne til noen av røttene)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Hei alle sammen! Denne artikkelen du kommer til å lese er jeg nesten 100% sikker på at ingen har lest noe lignende før. Anbefaler sterkt å lese den og prøve å skjønne artikkelen. Ikke stopp selv om artikkelen er lang. Husk å spørre vis dere lurer på noe

Jeg skal i denne artikkelen forklare hvordan å faktorisere et polynom [tex]P(x)[/tex] uten å kjenne til noen av røttene til dette polynomet(en rot til polynom [tex]P(x)[/tex] er det nummeret som vis du bytter ut med [tex]x[/tex] gir [tex]P(x)=0[/tex]).

Først må vi ha kjensel til 2 ting:

1.- Ruffini's regel

2.- The rational root theorem


1.-Ruffini's regel

Ruffini's regel kan bare brukes til å dele et polynom [tex]P(x)[/tex] på [tex]r[/tex], hvis [tex]r=x-a[/tex] eller [tex]r=x+a[/tex], altså kan [tex]r[/tex] bare være et første grads polynom.

Hvis du har [tex]P(x)=x^2+4x-21[/tex] og vil dele det på [tex]r=x-3[/tex] så:

1.- I [tex]P(x)[/tex] fjerner bokstav delen i polynomet [tex]x[/tex]ene([tex]x, x^2, x^3.....[/tex]), slik at du får [tex]1 + 4 -21[/tex]

og

2.- I [tex]r[/tex], så fjerner man [tex]x[/tex] og bytter på fortegnet til a(altså nummeret som står etter [tex]x[/tex]), slik at du får [tex]+ 3[/tex]


Vi innfører da:

.....|1 + 4 - 21
+3 |_ + 3 + 21
.....|1 + 7 + 0

Beskriving:

du tar altså det nummeret som er mest til venstre i [tex]P(x)[/tex](altså 1 her) og direkte putter det under streken. Vi ganger da [tex]r[/tex](husk hva vi gjorde i punkt 2) med dette nummeret vi puttet under streken(1) og resultatet(+3) skriver vi under tallet som er til venstre til forrige tall i [tex]P(x)[/tex](altså under +4). Vi summer da disse to nummeren(+3+4) og resultatet(+7) setter vi under streken. Vi ganger dette resultatet(+7) med [tex]r[/tex](altså [tex]3\cdot7[/tex]). Vi putter resultatet(+21) under tallet som er til venstre til forrige tall(-21) i [tex]P(x)[/tex] og summer på nytt igjen(-21+21), og for 0. Hvis polynomet hadde vært av høyere grad så ville dette gått videre.(Forklarer hav jeg mener med dette i morra)

vi for altså som resultat 1 + 7 + 0, hvor da vi trekker fra 0 så blir det 1+7. Da setter vi opp x ved siden av nummerne, ved å begynne fra høre side til venstre. Første nummer fra venstre får [tex]x^0[/tex], neste får [tex]x^1[/tex], neste får [tex]x^2[/tex] også videre.. altså i dette eksemplet så for vi [tex]7x^0+1x^1[/tex](husk vi begyner fra venstre side) som altså er lik [tex]7\cdot1+1x=x + 7[/tex] Som dere kanskje har funnet ut er dette nummeret den andre faktoren([tex]x-3[/tex] var den ene husker dere?)

Eksempel med bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Den metoden kan altså brukes for [tex]P(x)[/tex] i hvilken grad, men som sagt husk [tex]r=x\pm{a}[/tex]

Skjekke denne siden for mere spesifik forklaring(*engelsk side)

Ganske enkelt ikke sant?

2.- Rational root theorem

Denne regelen sier at i et polynom

[tex]P(x)=a+bx^1+cx^2......dx^{n-1}+ex^n[/tex]

så er en av røtten til [tex]P(x)[/tex] er [tex]\frac{p}q[/tex] der hvor p er altså en faktor av a og q en faktor av [tex]e[/tex](der hvor [tex]e[/tex] er tallet i polynomet med høyeste grad i [tex]P(x)[/tex] og [tex]a[/tex] konstanten i [tex]P(x)[/tex] ; se eksempel)

Aplikasjon

Vis vi i ruffini ikke kjenner til [tex]r[/tex], så må vi prøve og feile, for å finne ut hvilket tall(i [tex]r[/tex]) får [tex]P(x)[/tex] til å bli 0. Vi vet at [tex]P(x)=0[/tex] Når:

Dette skjer

.....|1 + 4 - 21
+3 |_ + 3 + 21
.....|1 + 7 + 0

Dere ser nulleren ikke sant?
Så vi må altså finne et tall som får det siste tallet i summen i ruffinis metode til å bli 0. Vi kan altså som sagt prøve å feile med all nummeren vi vil, men det kan ta oss timer, vis for å ikke si dager. Derfor bruker vi the ratioanl root theorem til å si oss at:

Det tallet som er på venstre side når vi bruker ruffini's metode er = [tex]\frac{\pm{p}}\pm{q}[/tex] der hvor [tex]q=[/tex] en av faktorene til 1. tallet(i øverste linje) som er på høyre side i ruffnis metode og [tex]p=[/tex] er en faktor i siste tallet(i øverste linje)på høyre side. Husk at p og q kan være positiv og negativ.

Vi ser altså at i eksemplet så er +3 en faktor av 21. Vi vet også at i eksemplet så er -7 rot av [tex]P(x)x + 4 - 21[/tex], så kan vi da bruke -7 i stedet for +3 for å dele? så klart det er jo en rot av [tex]P(x)[/tex]. Som vi ser, så er jo 7 en faktor av 21, bare i negativ form. Vis vi ikke hadde kjent til røtten til [tex]P(x)[/tex], så kunne vi ha kommet fram til at en rot er [tex]\frac{p}q[/tex], altså [tex]\pm[/tex]en faktor av 21 delt på [tex]\pm[/tex] en faktor av 1. da har vi 6 muligheter, -3, +3, -7, +7 og -21, +21. Vi prøver da og finner ut at vi får 0 med +3(som fører til faktoren [tex]x+7[/tex]) og -7( som fører til faktoren [tex]x+3[/tex]).

Vi omdanner da tengenen på disse tallene, og legger til x. Faktorene er dermed [tex]x+7[/tex] og [tex]x+3[/tex], altså så er [tex]P(x)=x^2+4x-21=(x+7)(x-3)[/tex]

Et tips kan også være å prøve seg fram med et tall, og vis du ser at tallene i ruffinis metode blir bare større og større, så ikke set in noe tall større en forrige ;)

Jeg har satt opp et ganske basisk polynom her. Der kan bruke denne metoden tile polynomer som har opp til grad 5. Det er eksempler litt lengre forran på mere kompliserte polynomer.

Bruk samme metode på andre polynomer og prøv dere frem.

Tar gjerne i mot tilbakemeldinger og spørsmål, og eventuelt informasjon om feiler som denne teksten kan inneholde

MVH

Thales :D
Sist redigert av Thales den 20/09-2008 23:52, redigert 6 ganger totalt.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg lærte meg om polynomdivisjon skikkelig i dag og då satt jeg og lurte på hvordan man kunne faktorisere polynomer uten at det var en brøk. Så då passet det jo bra at du gir en utredning her :)
Takk skal du ha, skal se nærmere på det når jeg får litt mer tid.
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

er det jeg skrev forståelig eller ikke? :?
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Er det regelen for hvordan man utfører en polynomdivisjon uten å kjenne til faktorer?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

jepp, noe som jeg tror du ikke kommer til å lærer i matematikk pensum, men det kan være veldig nyttig :P :D
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg syntes det var forståelig ihvertfall, du har gjort en god jobb ;)
Det hadde være fint om du kunne forklart hvordan man går videre med ruffinis regel når man har fler ledd. Skal man begynne på nytt med å gange øverste tallet med p/q eller fortsette å gange med nederste tallet?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Finn et polynom(som har 1ste grads faktorer) så skal jeg bruke det som eksempel på hvordan å faktorisere det med ruffini med enda større polynomer en andre grad(det står hvordan i teksten, men kan like godt ta et eksempel) ;)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Lager et jeg.

[tex]P(x)=a_nx^n+a_^{n-1}x^{n-1}+a_{n-2}x^{n-2}+...+a_2x^2+a_1x+a_0[/tex]

Bare tulla.

[tex]P(x)=x^4-9x^3-21x^2+209x-180[/tex]
Sist redigert av espen180 den 08/02-2009 18:15, redigert 2 ganger totalt.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Er ikke helt sikker på hva du mener med førstegrads faktorer, men jeg prøvde med dette polynomet

[tex]2x^4+7x^3-8x^2-13x+12[/tex]

Du kan jo vise med det, hvis det går an.

Edit: du kan jo ta begge :)
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Gadd ikke å gjøre det på daten :P, så gjorde det for hånd. De tallene du ser på venstre sida, har jeg kommet til med å prøve meg fram. Skal løse den andre snart

Bilde

Any question? :)
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hva med å kommentere hva du gjør for hvert steg?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Hmm det står alt beskrevet i teksten ovenfor, gjør det ikke?

Foresten svaret på 1. oppgave, løste den faktisk veldig raskt :P

Bilde
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Finn røttene:
P(x)=x^3+x+1
Q(x)=x^4+2x-1
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

før jeg prøver, er du sikker på at faktorene er første grads faktor [tex](ax\pm{r})^1[/tex] ?
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Nei, og det er noe du bør legge til - at dette kun kan finne rasjonale løsninger. Du kan altså ikke faktorisere ethvert polynom P(x) ved hjelp av disse metodene.
Svar