Hastighet og velocity

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
thrm
Pytagoras
Pytagoras

Hei!
Noen som vet forskjellen på å finne velocity og speed?
Therese
Dinithion
Hilbert
Hilbert

velocity har en retning (vektor) mens speed er retnings uavhengig. Hva kan du da matematisk sett si om speed i forhold til velocity?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
thrm
Pytagoras
Pytagoras

velocity kan være negativ. Man finner speed ved å dele distance/time, men velocity? Er den eneste måten å ta det lange greiene med delta? danke
Therese
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hastighet (Velocity) kan være negativ, ja. Jeg tenkte noe mer som:

[tex]fart = |\vec{Hastighet}|[/tex]

:)
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare

thrm wrote:velocity kan være negativ. Man finner speed ved å dele distance/time, men velocity? Er den eneste måten å ta det lange greiene med delta? danke
Antar du med "det med delta" mener [tex]\frac{fart{(naa + \Delta t)}-fart{(naa)}}{\Delta t}[/tex]. Dette er altså bare definisjonen av den deriverte, så hvis du vil finne farten, er det ofte smart å derivere posisjonsvektoren - du får ta en hastighetsvektor, om jeg husker rett. Og lengden av denne er farten.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
thrm
Pytagoras
Pytagoras

derivere posisjonsvektoren? ja, det var det greiene jeg mente. jeg skal finne velocity til en stein når den er tre meter over bakken i det 0.2 sec.
Therese
ettam
Guru
Guru

Dinithion wrote:Hastighet (Velocity) kan være negativ, ja. Jeg tenkte noe mer som:

[tex]fart = |\vec{Hastighet}|[/tex]

:)
Fart er en vektor. På engelsk heter det velocity.

Hastighet er lengden av fartsvektor. På engelsk heter det speed.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Ah, jeg var usikker på det, derfor brukte jeg speed og velocity i første post, men jeg synes det er så teit å bruke engelske ord, så jeg brukte tritrans til å fornorske dem. :evil:
FredrikM
Poincare
Poincare

thrm wrote:derivere posisjonsvektoren? ja, det var det greiene jeg mente. jeg skal finne velocity til en stein når den er tre meter over bakken i det 0.2 sec.
Ok. Så situasjonen er slik: Du slipper en sten, venter 0.2 sekunder, og skal så ha farten?

Vel. Da er saken ganske enkel. Antar du ser bort fra luftmotstand? Ihvertfall, om du ser bort fra luftmotstand, så er eneste kraft som er med i bildet, gravitasjonen.

Det betyr at steinen har en akselerasjon på 9.8[tex]\frac{m}{s^2}[/tex]. For å finne fart, kan vi integrere akselerasjonen:
[tex]\int a(t) \, dt = v(t)+v_0[/tex]
Hvor v0 er startfarten.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Post Reply