Hei!
Noen som vet forskjellen på å finne velocity og speed?
Hastighet og velocity
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
velocity har en retning (vektor) mens speed er retnings uavhengig. Hva kan du da matematisk sett si om speed i forhold til velocity?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Hastighet (Velocity) kan være negativ, ja. Jeg tenkte noe mer som:
[tex]fart = |\vec{Hastighet}|[/tex]

Antar du med "det med delta" mener [tex]\frac{fart{(naa + \Delta t)}-fart{(naa)}}{\Delta t}[/tex]. Dette er altså bare definisjonen av den deriverte, så hvis du vil finne farten, er det ofte smart å derivere posisjonsvektoren - du får ta en hastighetsvektor, om jeg husker rett. Og lengden av denne er farten.thrm wrote:velocity kan være negativ. Man finner speed ved å dele distance/time, men velocity? Er den eneste måten å ta det lange greiene med delta? danke
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Fart er en vektor. På engelsk heter det velocity.Dinithion wrote:Hastighet (Velocity) kan være negativ, ja. Jeg tenkte noe mer som:
Hastighet er lengden av fartsvektor. På engelsk heter det speed.
Ah, jeg var usikker på det, derfor brukte jeg speed og velocity i første post, men jeg synes det er så teit å bruke engelske ord, så jeg brukte tritrans til å fornorske dem. 

Ok. Så situasjonen er slik: Du slipper en sten, venter 0.2 sekunder, og skal så ha farten?thrm wrote:derivere posisjonsvektoren? ja, det var det greiene jeg mente. jeg skal finne velocity til en stein når den er tre meter over bakken i det 0.2 sec.
Vel. Da er saken ganske enkel. Antar du ser bort fra luftmotstand? Ihvertfall, om du ser bort fra luftmotstand, så er eneste kraft som er med i bildet, gravitasjonen.
Det betyr at steinen har en akselerasjon på 9.8[tex]\frac{m}{s^2}[/tex]. For å finne fart, kan vi integrere akselerasjonen:
[tex]\int a(t) \, dt = v(t)+v_0[/tex]
Hvor v0 er startfarten.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta