Thales skrev: Ruffini's regel kan bare brukes til å dele et polynom [tex]P(x)[/tex] på [tex]r[/tex], hvis [tex]r=x-a[/tex] eller [tex]r=x+a[/tex], altså kan [tex]r[/tex] bare være et første grads polynom.
Hvorfor leser dere ikke inlegget mit?

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Thales skrev: Ruffini's regel kan bare brukes til å dele et polynom [tex]P(x)[/tex] på [tex]r[/tex], hvis [tex]r=x-a[/tex] eller [tex]r=x+a[/tex], altså kan [tex]r[/tex] bare være et første grads polynom.
Regnet på arket[tex] p(-2)[/tex] som passet:Thales skrev:vel, siden ingen har spurt noe, så ville jeg utfordre dere:
Oppgave:
Faktoriser følgende polynom [tex]P(x)[/tex]:
[tex]P(x)=x^4+3x^3-55x^2+21x+270[/tex]
Du kan bare bruke blyant/pen og papir, altså er det ikke lov å bruke kalkulator, eller internet til å løse oppgaven.
Klarer dere det?
Jøss, har du skrevet et artikkel om hvordan man kan plynomfaktorisere uten å dividere ? WOW, det skal jeg lese gjenom, og neste gang skal jeg bruke denThales skrev:ja, ser ut til at du fant det ut, men kunne du ikke bare lest gjennom dette med ruffini? har jeg skrevet en hel artikkel til ingenting?
uansett, du hadde spart deg noe med tid i hvertfall vis du hadde brukt den metoden
P.S: må innse at det var en ganske lett en... skal finne en litt vankeligere i morgen