Statisk moment - to grafer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Veber
Noether
Noether

Heisann. Jeg lurer på hvordan man beregner statisk moment (Mx og My) om aksene når man har et flatestykke som er avgrenset av to kurver.

Det er jo relativt enkelt å finne statisk moment for et flatestykke som kun er begrenset av x-aksen og en funksjon (og selfølgelig grensene a og b).

For sistnevnte er oppskriften:
1) Finne arealet under grafen (fra a til b)
2) Finner Mx og My slik:
[tex]M_x \ = \ \frac{1}{2} \cdot \int^a_b {y^2} \ dx[/tex]
[tex]M_y \ = \ \int^a_b {x \cdot y} \ dx[/tex]
3) Evt regne koordinatene til tyngdepunktet, (x, y)

Hvis man har to kurver, f.ex f(x)=[symbol:rot] x og g(x)=x^2, så blir det jo noe helt annet. Det finnes vel formler for Mx og My da, men ikke i min formelsamling.

Bilde
zell
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Blir jo akkurat det samme, bortsett fra at du ikke har areal under én graf, men areal mellom to grafer.

[tex]A = \int_a^b (g(x)-f(x))\rm{d}x[/tex]

Hvor a og b er skjæringspunktene mellom grafene.
Veber
Noether
Noether

zell skrev:Blir jo akkurat det samme, bortsett fra at du ikke har areal under én graf, men areal mellom to grafer.
Det er ikke det jeg spør om.

Det jeg spør om er statisk momentene for dette flatestykket mhp x-aksen og y-aksen.

Jeg har kun regnet på statisk moment (tyngdepunkt) når det har vært kun én graf som utgjør ei flate med et areal.
fish
von Neumann
von Neumann

[tex]M_y=\int_a^b x(g(x)-f(x))dx[/tex]
og
[tex]M_x=\frac{1}{2}\int_a^bg^2(x)dx-\frac{1}{2}\int_a^bf^2(x)dx[/tex]

Som zell skriver er her a og b skjæringspunktenes førstekoordinater. g-grafen ligger over f-grafen.

Tenk over hvorfor det blir sånn.
Veber
Noether
Noether

fish skrev:[tex]M_y=\int_a^b x(g(x)-f(x))dx[/tex]
og
[tex]M_x=\frac{1}{2}\int_a^bg^2(x)dx-\frac{1}{2}\int_a^bf^2(x)dx[/tex]
Tusen takk.
fish skrev:Som zell skriver er her a og b skjæringspunktenes førstekoordinater. g-grafen ligger over f-grafen.
Ja, det er forsåvidt riktig. I allefall for eksemplet som jeg henviste til.
fish skrev:[tex]M_y=\int_a^b x(g(x)-f(x))dx[/tex]Tenk over hvorfor det blir sånn.
Ser at det ikke var så vanskelig som jeg først trodde. Men må være så ærlig å innrømma at jeg tror ikke jeg har villet klart å ressonert meg frem til det selv.

Egentlig litt rart at sånt ikke står oppført i formelsamlingene.
Svar