geometri spøsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ingunn4
Cayley
Cayley

skal forsøke å forklare enkleste vei til å løse følgende oppgave: (men hva er enkleste vei?

Finn manglende sidelengder og vinkler i trekant abc.
AC=15 A=30¤ og B befinner seg 5 cm fra AC
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Det enkleste her er å bruke sinus.

For finne vinkler:
[tex]\frac{sin A}{a}=\frac{sin B}{b}=\frac{sin C}{c}[/tex]

For å finne sider:
[tex]\frac{a}{sin A}=\frac{b}{sin B}=\frac{c}{sin C}[/tex]

Utspringet til formlene er den samme, ikke bli forvirret av at det er forskjellig for å finne vinkler i forhold til sider. Det er den øverste som står i formelheftet, men ved å gange litt rundt så får man den nederste jeg skrev. Man klarer seg fint med bare en av dem, men det er lettere når man deler det opp slik om man ikke er helt stødig på å snu formler ;)
ingunn4
Cayley
Cayley

tenk at det er andre inne her på en kveld som dette, men jeg tror hjernen er på påskeferie, for jeg fikk ikke til dette :(
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Ser ikke noe i veien med å sitte her inne på en regnfull torsdag ;)

Vel, hvilke sider og vinkler har du?

Husk at AB = c, AC = b, BC = a

Edit:

Ops, jeg innså først nå at B var 5cm fra AC og ikke C. Da er den plutselig litt vanskeligere enn jeg først trodde.
ingunn4
Cayley
Cayley

jeg finner ingen lett oppskrift så jeg jobber meg fra Sin A og tenker at det er en todelt trekant 90¤ ved 5 cm merket og får da c er lik 10....... og så får jeg bare tulle rundt og bruke tid på dette
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Sånn, da har jeg regnet meg igjenom den.

Du er på helt riktig spor, og jeg gjorde det akkuratt som du. Jeg satte en normal fra AC som gikk ned i B. (Jeg kallet punktet på AC for D).

Ut i fra opplysningene du nå har, kan du regne deg fram til AD, og trekke AD fra AC, slik at du finner to sider på den nye avdelte trekanten (BCD). Fra før av vet du BD som er 5cm, pluss at du kan finne DC. Når du har to kateter i en trekant, kan du bruke tangens til å finne vinkel B i BCD. Fra før av vet du vinkel A og D i ABD, og tilsammen kan du nå finne vinkel B :)

Da tror jeg at jeg har gitt deg nok hint en liten stund, men om du står fast er det bare å spørre ;)
ingunn4
Cayley
Cayley

ok tror det er riktig nå eller roter jeg med desimaler?
AD 8,66 c10 a8,1 B111,5 C38,5

takk for følge gjennom kvelden. Det er ingen her som deler min glede over å få til mattestykker så det var ok å snakker med noen andre enn meg selv :lol:
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Det ser riktg ut det. Vi har noen få desimaler i forskjell noen steder, men det er bare avrundingsfeil (Sikkert hos meg :P) og ubetydelig.

Ikke noe problem. Jeg synes alltid det er hyggelig å hjelpe folk. Om det er en vakker sommerdag, en regnfull vårdag eller skjærtorsdag spiller ingen rolle :)
ingunn4
Cayley
Cayley

jeg aner at jeg gjør feil på kalkulator når jeg holder på med slike oppgaver, men hva gjør jeg feil.

Følgende oppgave en side 6,2 cm, to hosliggende vinkler 50,7 og 37,4, bruker sinussetning som du også viste til.

Fasiten sier arealet av denne trekant er 9 og jeg får 9,3. bruker vanlig forkortningsregler nå blir jeg ganske frustrert
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Har du ikke mer info enn det? Jeg klarer ikke helt visualisere trekanten.
espen180
Gauss
Gauss

Javel. For å finne en side til bruker vi sinussetningen, og deretter bruker vi arealsetningen for å finne arealet.

[tex]180-50,7-37,4=91,9[/tex]

Her har vi motstående vinkel til side 6,2.

Side B = [tex]\frac{6,2 \cdot \sin{50,7}}{\sin{91,9}}=4,8[/tex]

Nå har vi to sider og tre vinkler, så vi kan bruke arealsetningen.

[tex]A=\frac{6,2 \cdot 4,8 \cdot \sin{37,4}}{2}=9,04 \approx 9[/tex]

[tex]A=9[/tex]

Tips når det gjelder avrunding: Vent med det til du har svaret. Skriv som brøk om nødvendig for å spare plass.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

D'oh! Selvfølgelig. Pinlig at jeg ikke så den :oops:
ingunn4
Cayley
Cayley

jasså dere har ikke lurt på å skifte navn til noen "nattdyr", jeg trodde alle genier la seg tidlig :D , men takk for hjelpen folkens.

Nå skal jeg på leting etter bra e-kurser i matte!
Post Reply