skal forsøke å forklare enkleste vei til å løse følgende oppgave: (men hva er enkleste vei?
Finn manglende sidelengder og vinkler i trekant abc.
AC=15 A=30¤ og B befinner seg 5 cm fra AC
geometri spøsmål
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det enkleste her er å bruke sinus.
For finne vinkler:
[tex]\frac{sin A}{a}=\frac{sin B}{b}=\frac{sin C}{c}[/tex]
For å finne sider:
[tex]\frac{a}{sin A}=\frac{b}{sin B}=\frac{c}{sin C}[/tex]
Utspringet til formlene er den samme, ikke bli forvirret av at det er forskjellig for å finne vinkler i forhold til sider. Det er den øverste som står i formelheftet, men ved å gange litt rundt så får man den nederste jeg skrev. Man klarer seg fint med bare en av dem, men det er lettere når man deler det opp slik om man ikke er helt stødig på å snu formler
For finne vinkler:
[tex]\frac{sin A}{a}=\frac{sin B}{b}=\frac{sin C}{c}[/tex]
For å finne sider:
[tex]\frac{a}{sin A}=\frac{b}{sin B}=\frac{c}{sin C}[/tex]
Utspringet til formlene er den samme, ikke bli forvirret av at det er forskjellig for å finne vinkler i forhold til sider. Det er den øverste som står i formelheftet, men ved å gange litt rundt så får man den nederste jeg skrev. Man klarer seg fint med bare en av dem, men det er lettere når man deler det opp slik om man ikke er helt stødig på å snu formler

Ser ikke noe i veien med å sitte her inne på en regnfull torsdag 
Vel, hvilke sider og vinkler har du?
Husk at AB = c, AC = b, BC = a
Edit:
Ops, jeg innså først nå at B var 5cm fra AC og ikke C. Da er den plutselig litt vanskeligere enn jeg først trodde.

Vel, hvilke sider og vinkler har du?
Husk at AB = c, AC = b, BC = a
Edit:
Ops, jeg innså først nå at B var 5cm fra AC og ikke C. Da er den plutselig litt vanskeligere enn jeg først trodde.
Sånn, da har jeg regnet meg igjenom den.
Du er på helt riktig spor, og jeg gjorde det akkuratt som du. Jeg satte en normal fra AC som gikk ned i B. (Jeg kallet punktet på AC for D).
Ut i fra opplysningene du nå har, kan du regne deg fram til AD, og trekke AD fra AC, slik at du finner to sider på den nye avdelte trekanten (BCD). Fra før av vet du BD som er 5cm, pluss at du kan finne DC. Når du har to kateter i en trekant, kan du bruke tangens til å finne vinkel B i BCD. Fra før av vet du vinkel A og D i ABD, og tilsammen kan du nå finne vinkel B
Da tror jeg at jeg har gitt deg nok hint en liten stund, men om du står fast er det bare å spørre
Du er på helt riktig spor, og jeg gjorde det akkuratt som du. Jeg satte en normal fra AC som gikk ned i B. (Jeg kallet punktet på AC for D).
Ut i fra opplysningene du nå har, kan du regne deg fram til AD, og trekke AD fra AC, slik at du finner to sider på den nye avdelte trekanten (BCD). Fra før av vet du BD som er 5cm, pluss at du kan finne DC. Når du har to kateter i en trekant, kan du bruke tangens til å finne vinkel B i BCD. Fra før av vet du vinkel A og D i ABD, og tilsammen kan du nå finne vinkel B

Da tror jeg at jeg har gitt deg nok hint en liten stund, men om du står fast er det bare å spørre

Det ser riktg ut det. Vi har noen få desimaler i forskjell noen steder, men det er bare avrundingsfeil (Sikkert hos meg
) og ubetydelig.
Ikke noe problem. Jeg synes alltid det er hyggelig å hjelpe folk. Om det er en vakker sommerdag, en regnfull vårdag eller skjærtorsdag spiller ingen rolle

Ikke noe problem. Jeg synes alltid det er hyggelig å hjelpe folk. Om det er en vakker sommerdag, en regnfull vårdag eller skjærtorsdag spiller ingen rolle

jeg aner at jeg gjør feil på kalkulator når jeg holder på med slike oppgaver, men hva gjør jeg feil.
Følgende oppgave en side 6,2 cm, to hosliggende vinkler 50,7 og 37,4, bruker sinussetning som du også viste til.
Fasiten sier arealet av denne trekant er 9 og jeg får 9,3. bruker vanlig forkortningsregler nå blir jeg ganske frustrert
Følgende oppgave en side 6,2 cm, to hosliggende vinkler 50,7 og 37,4, bruker sinussetning som du også viste til.
Fasiten sier arealet av denne trekant er 9 og jeg får 9,3. bruker vanlig forkortningsregler nå blir jeg ganske frustrert
Javel. For å finne en side til bruker vi sinussetningen, og deretter bruker vi arealsetningen for å finne arealet.
[tex]180-50,7-37,4=91,9[/tex]
Her har vi motstående vinkel til side 6,2.
Side B = [tex]\frac{6,2 \cdot \sin{50,7}}{\sin{91,9}}=4,8[/tex]
Nå har vi to sider og tre vinkler, så vi kan bruke arealsetningen.
[tex]A=\frac{6,2 \cdot 4,8 \cdot \sin{37,4}}{2}=9,04 \approx 9[/tex]
[tex]A=9[/tex]
Tips når det gjelder avrunding: Vent med det til du har svaret. Skriv som brøk om nødvendig for å spare plass.
[tex]180-50,7-37,4=91,9[/tex]
Her har vi motstående vinkel til side 6,2.
Side B = [tex]\frac{6,2 \cdot \sin{50,7}}{\sin{91,9}}=4,8[/tex]
Nå har vi to sider og tre vinkler, så vi kan bruke arealsetningen.
[tex]A=\frac{6,2 \cdot 4,8 \cdot \sin{37,4}}{2}=9,04 \approx 9[/tex]
[tex]A=9[/tex]
Tips når det gjelder avrunding: Vent med det til du har svaret. Skriv som brøk om nødvendig for å spare plass.