I poker faar en spiller utdelt tilfeldig fem av de 52 kortene i kortstokken. Hvis pokerspilleren faar fire kort i en verdi og ett kort i en annen verdi, sier vi at hun faar fire like. Hva er sannsynligheten faar at en pokerspiller faar fire like
Jeg vet at det er en hypergeometrisk utregningsmetode for dette, men jeg faar det ikke til, kanskje det er fordi jeg ikke har god nok kunnskaper i kortstokkene!
Fasit> 0.024%
Poker Problem
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Fire kort med lik verdi kan fås på 13 ulike måter, setter opp hypergeometrisk fordeling;
[tex]P(\text fire like)=13 \cdot \frac{{4\choose 4}{48\choose 1}}{{52\choose 5}}[/tex]
[tex]P(\text fire like)=13 \cdot \frac{{4\choose 4}{48\choose 1}}{{52\choose 5}}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Fire kort med lik verdi kan faas paa 13 ulike maater... hmmmJanhaa wrote:Fire kort med lik verdi kan fås på 13 ulike måter, setter opp hypergeometrisk fordeling;
Kan du forklare litt mer, saa er du best altsaa!.. ogsaa hvor faar du 48 over 1 fra .. eller 4 over 4... hmm..
fiasco
vi har 13 ulike kort av hver farge, dvs 2, 3, 4, ..., dame, konge og ess (13 stk).mathme wrote:Fire kort med lik verdi kan faas paa 13 ulike maater... hmmmJanhaa wrote:Fire kort med lik verdi kan fås på 13 ulike måter, setter opp hypergeometrisk fordeling;
Kan du forklare litt mer, saa er du best altsaa!.. ogsaa hvor faar du 48 over 1 fra .. eller 4 over 4... hmm..
Vi har 4 ulike farger som nevnt, og vil ha 4 like. Det 5. (siste) kortet kan være hva som helst av de (52 - 4) = 48 igjenværende kortene.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.