Hvordan løser jeg disse?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Gr0v
Cayley
Cayley
Posts: 52
Joined: 29/01-2008 16:19

a) x-1 = 0 V x^2 - 4 = 0

b) x^2 - 1 = 0 V x = -1

Jeg klarer å se svaret, men hvordan setter man opp slike regnestykker? V betyr eller...
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

V betyr eller ja. Se her.

Har du lært abc-formelen?

hvis vi har et annengradslikning på formen [tex]ax^2 + bx + c = 0[/tex]
Kan vi finne x ved denne formelen: [tex]x = \frac{-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}[/tex]

F.eks.

[tex]x^2 - 1 = 0[/tex]
[tex]1\cdot x^2 + 0 \cdot x - 1 = 0[/tex]
[tex]x = \frac{-0 \pm \sqrt{0^2 - 4 \cdot 1 \cdot (-1)}}{2}[/tex]
[tex]x = \frac{\pm \sqrt 4}{2} = \pm 1[/tex]
Last edited by Emilga on 02/02-2008 15:16, edited 1 time in total.
Gr0v
Cayley
Cayley
Posts: 52
Joined: 29/01-2008 16:19

Jeg kan den formelen ja. Så jeg må sette de to leddene sammen til èn annengradsformel?

Hvordan gjør jeg det?
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Er det a) du mener? I så fall så tror jeg du får 3 løsninger til x. Det går ikke å sette [tex]x^2 - 4 = x - 1[/tex] selv om begge stykkene hver for seg er lik 0, for da blir ikke [tex]x - 1 = 0[/tex] eller [tex]x^2 - 4 = 0[/tex]. Er det meningen at du skal gjøre det om til én annengradslikning?
Gr0v
Cayley
Cayley
Posts: 52
Joined: 29/01-2008 16:19

svaret skal ihvertfall bli "x = 1 eller x = +/-2" <-(altså pluss eller minus 2).
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Er vel ikke akkurat noen oppskrift på hvordan man skal føre det. Men bare ikke bruk abc-formelen på noe sånt som [tex]x^2 - 1 = 0[/tex]! :P

(det hadde i alle fall ikke min lærer likt å se)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Nei det ville jo vært litt overkill. :- ) (Men det virket som et eksempel.)
Post Reply