Gitt funksjonen f(t) = 6/(1+5e^(-4t))
a) Bestem f'(t) og avgjør hvor grafen avtar og hvor den vokser
b) Bestem f''(t). Finn hvor grafen til f krummer oppover og hvor den krummer nedover, og finn eventuelle vendepunkt.
c) Angi funksjonens eventuelle horisontale asymptoter.
Nokon som kan hjelpe med denne?
Derivasjonsoppgåve
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
f'(x) blir kanskje:
[tex]\frac{120e^{-4t}}{(1+5e^{-4t})^2}[/tex]
For å finne hvor den svtar/vokser må du sette den inn i fortegnsskjema, og merke av hvor de ulike leddene blir 0.
For å finne krumming må du pånytt sette inn i fortegnsskjema, men denne gangen f''(x).
[tex]\frac{120e^{-4t}}{(1+5e^{-4t})^2}[/tex]
For å finne hvor den svtar/vokser må du sette den inn i fortegnsskjema, og merke av hvor de ulike leddene blir 0.
For å finne krumming må du pånytt sette inn i fortegnsskjema, men denne gangen f''(x).
Ja, det visste eg.
Problemet er at spesielt b) blir veldig innvikla, og det er vanskeleg å finne f''(t) = 0. Eg har løyst oppgåva, men har ikkje fasit, så veit ikkje om eg har gjort rett. Hadde håpt nokon her kunne bekrefte/avkrefte det.
a) f'(t) kan verken bli 0 eller negativ => grafen veks alltid?
b) Vendepunkt = (-1/4 x ln 1/5)? Krummar oppover for mindre verdiar, og krummar nedover for høgare verdiar enn (-1/4 x ln 1/5)?
c) 0 og 6?

a) f'(t) kan verken bli 0 eller negativ => grafen veks alltid?
b) Vendepunkt = (-1/4 x ln 1/5)? Krummar oppover for mindre verdiar, og krummar nedover for høgare verdiar enn (-1/4 x ln 1/5)?
c) 0 og 6?

Han har løst f''(x)=0
Slik finner du evt. vendepunkt, vendepunktet for f''(x) er [tex]x=\frac{\ln 5}4[/tex]
Lurer på om krumningen er motsatt;
Grafen vender den hule siden ned når x<(ln5)/4 , vender den hule siden opp når x>(ln5)/4[/quote]
Slik finner du evt. vendepunkt, vendepunktet for f''(x) er [tex]x=\frac{\ln 5}4[/tex]
Lurer på om krumningen er motsatt;
Grafen vender den hule siden ned når x<(ln5)/4 , vender den hule siden opp når x>(ln5)/4[/quote]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer