Derivasjonsoppgåve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
aoede
Noether
Noether

Gitt funksjonen f(t) = 6/(1+5e^(-4t))

a) Bestem f'(t) og avgjør hvor grafen avtar og hvor den vokser

b) Bestem f''(t). Finn hvor grafen til f krummer oppover og hvor den krummer nedover, og finn eventuelle vendepunkt.

c) Angi funksjonens eventuelle horisontale asymptoter.

Nokon som kan hjelpe med denne?
rm
Dirichlet
Dirichlet

f'(x) blir kanskje:

[tex]\frac{120e^{-4t}}{(1+5e^{-4t})^2}[/tex]

For å finne hvor den svtar/vokser må du sette den inn i fortegnsskjema, og merke av hvor de ulike leddene blir 0.
For å finne krumming må du pånytt sette inn i fortegnsskjema, men denne gangen f''(x).
aoede
Noether
Noether

Ja, det visste eg. :) Problemet er at spesielt b) blir veldig innvikla, og det er vanskeleg å finne f''(t) = 0. Eg har løyst oppgåva, men har ikkje fasit, så veit ikkje om eg har gjort rett. Hadde håpt nokon her kunne bekrefte/avkrefte det.

a) f'(t) kan verken bli 0 eller negativ => grafen veks alltid?

b) Vendepunkt = (-1/4 x ln 1/5)? Krummar oppover for mindre verdiar, og krummar nedover for høgare verdiar enn (-1/4 x ln 1/5)?

c) 0 og 6?

:)
Charlatan
Guru
Guru

Jepp, svarene dine ser riktige ut.
stud
Pytagoras
Pytagoras

mas mas mas over hele linja,det e då meg igjen...
f´´(x)blir det etter regelen: (u´v-uv´)/v^2?
har litt vanskelig for å få til(-1/4 x ln 1/5)
studenten
Olorin
Lagrange
Lagrange

Han har løst f''(x)=0

Slik finner du evt. vendepunkt, vendepunktet for f''(x) er [tex]x=\frac{\ln 5}4[/tex]

Lurer på om krumningen er motsatt;

Grafen vender den hule siden ned når x<(ln5)/4 , vender den hule siden opp når x>(ln5)/4[/quote]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Post Reply