Hei,
[tex]4 sin^3 - 3 sin x = 0[/tex]
Hvordan løser jeg denne? Forstår ikke når 4sin er opphøyd i 3. Noen som kan hjelpe?
Trigonometrisk likning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
Hvis du har litt teft og erfaring, kan du se at dette kan omformes til -sin(3x)=0 som er lett å løse.
Alternativt kan du faktorisere ut sin x: [tex]\sin x(4\sin^2 x-3)=0[/tex]. Husk nå at om et produkt er 0, er minst av av faktorene 0, så du får 2 ligninger som du kan løse hver for seg.
Alternativt kan du faktorisere ut sin x: [tex]\sin x(4\sin^2 x-3)=0[/tex]. Husk nå at om et produkt er 0, er minst av av faktorene 0, så du får 2 ligninger som du kan løse hver for seg.
Faktoriser !
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
[tex]sin x[/tex] ? eller 0 ?arildno wrote:Hva er det du ikke skjønner?
Symbolgruppen [tex]\sin^{3}(x)[/tex] BETYR [tex]\sin(x)*\sin(x)*\sin(x)[/tex]
Dermed kan det du har skrives som:
[tex]4*\sin(x)*\sin(x)*\sin(x)-1*\sin(x)=0[/tex]
Fins det noen felles faktorer i disse to leddene?

Er 0 faktor i noen av de to leddene på venstre side???Boble wrote:[tex]sin x[/tex] ? eller 0 ?arildno wrote:Hva er det du ikke skjønner?
Nei, men det er ikke noen [tex]sin x[/tex] på høyre side heller, så vidt jeg kan se.. Føler meg dum.arildno wrote:Er 0 faktor i noen av de to leddene på venstre side???Boble wrote:[tex]sin x[/tex] ? eller 0 ?arildno wrote:Hva er det du ikke skjønner?
Og hva så?Boble wrote:Nei, men det er ikke noen [tex]sin x[/tex] på høyre side heller, så vidt jeg kan se.. Føler meg dum.arildno wrote:Er 0 faktor i noen av de to leddene på venstre side???Boble wrote: [tex]sin x[/tex] ? eller 0 ?
Du kan faktorisere venstre side.
Ja, og da får jeg sin [tex]x (4sin^2 x - 3) = 0[/tex]arildno wrote:Og hva så?Boble wrote:Nei, men det er ikke noen [tex]sin x[/tex] på høyre side heller, så vidt jeg kan se.. Føler meg dum.arildno wrote: Er 0 faktor i noen av de to leddene på venstre side???
Du kan faktorisere venstre side.
men videre...?
Kan ikke noen vise meg utregningen, så skjønner jeg kanskje noe før hjernecellene mine blir for gamle og råtner eller noe..

Korrekt. Så hvis vi setter a=sin(x) og b=4sin^2(x)-3, så må minst en av to ligninger gjelde.Boble wrote:a eller b må være 0.arildno wrote:Hvis to tall, la oss si a og b, ganget sammen gir 0, dvs a*b=0, hva kan vi da slutte må gjelde for minst ett av tallene?
Hvilke to ligninger er det?
Vet ikke?arildno wrote:Korrekt. Så hvis vi setter a=sin(x) og b=4sin^2(x)-3, så må minst en av to ligninger gjelde.Boble wrote:a eller b må være 0.arildno wrote:Hvis to tall, la oss si a og b, ganget sammen gir 0, dvs a*b=0, hva kan vi da slutte må gjelde for minst ett av tallene?
Hvilke to ligninger er det?