Trigonometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
andhou
Cantor
Cantor
Posts: 128
Joined: 12/03-2007 23:16

Skal finne sider og vinkler i en trekant der jeg vet

BC = 8cm
B = 55º
Areal = 45cm²

Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
[tex]45 = \frac{1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin 55[/tex]

som igjen gir
[tex] AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]

men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]

Hva har jeg rotet til?
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
[tex]45 = \frac{1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin 55[/tex]

som igjen gir
[tex] AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]

men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]
Hvordan fant du ut av dette?
Vis mellomregningene
andhou
Cantor
Cantor
Posts: 128
Joined: 12/03-2007 23:16

setter den ukjente aleine på andre siden av likhetstegnet, skifter fortegn:
[tex]-AB = \frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin 55 \cdot (-45)[/tex]

ganger med -1 på begge sider av likhetstegnet for ikke å få negativ ukjent
[tex]AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Du kan ikke gjøre dette når AB ikke står alene.
arildno
Abel
Abel
Posts: 684
Joined: 17/03-2007 17:19

andhou wrote:Skal finne sider og vinkler i en trekant der jeg vet

BC = 8cm
B = 55º
Areal = 45cm²

Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
[tex]45 = \frac{1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin 55[/tex]

som igjen gir
[tex] AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]

men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]

Hva har jeg rotet til?
Stønn.
dette er bare SURR fra ende til annen.
Du går på videregående skole; at du fremdeles driver på med barneskolefeil er fullstendig skandaløst!
Vet du ikke engang forskjellen på divisjon og subtraksjon???
[tex]45 = \frac{1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin 55[/tex]
Kall [tex]k=\frac{1}{2}*8*sin(55)=4*sin(55)[/tex]
Da står du igjen med likningen:
[tex]k*AB=45[/tex], hvor k er et kjent tall. Hvordan løser du denne for AB?
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

arildno, du hadde skrevet noe, men så fjernet du det igjen. Går ut ifra at du så at det ikke stemte?
arildno
Abel
Abel
Posts: 684
Joined: 17/03-2007 17:19

Jarle10 wrote:arildno, du hadde skrevet noe, men så fjernet du det igjen. Går ut ifra at du så at det ikke stemte?
Det stemte sånn halv-veis utifra det surret trådmakeren presenterte.
Det var mye verre feil tilstede i hans opprinnelige post enn jeg først trodde.
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Ja, det er viktig å kunne regnereglene for ligninger. For å få AB over på ander siden, må du DELE på begge sider (eller gange med inversen) . Da fjernes AB på den ene siden og du får en inversen av AB på den andre.

Sånt burde man egentlig beherske til det fulle før man begynner på videregående skole. Uansett, svaret blir:

[tex]AB = \frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]

Vis at du klarer å komme fram til det.
andhou
Cantor
Cantor
Posts: 128
Joined: 12/03-2007 23:16

[tex]45 = \frac {1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin55[/tex]



Deler på begge sider...

EDIT: Mellomregning og sånt kanskje:
[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = \frac{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55 \cdot AB}{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]

[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = AB[/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Ja riktig. Jeg er sikker på at du husker forskjellen på å dele på begge sider og å flytte over, og når man må gjøre det.
nilsma
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 18
Joined: 26/01-2007 15:07
Location: Bergen

Supert at dere hjelper folk og sånn, men kunne det kanskje vært greit å ikke skjelle ut folk?
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Posts: 166
Joined: 14/11-2006 15:29
Location: Moss

Enig. Matte er ikke et enkelt fag, og frekke kommentarer bidrar absolutt ikke til å gjøre det noe enklere.
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Vi prøver å hjelpe med en rolig og høflig tone. Men vi har også forventninger til at dere innehar kunnskaper etter hvilket trinn dere går på.

Man skal kunne mestre å sette over, dele og gange i ligninger når man begynner på videregående skole, og jeg synes ingen her har kommet med noen frekke kommentarer! Jeg ser iallefall ingen :shock:
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Hvis man har en videregående oppgave, da går man på videregående skole, og da er det visse forventninger til deg, men det vet du...

Jeg kan forstå noen blir frustrerte av å prøve å lære noen noe som de ikke klarer å forstå, det har jeg selv opplevd, men som sagt prøver vi å ha en høflig tone..
arildno
Abel
Abel
Posts: 684
Joined: 17/03-2007 17:19

Tommy H wrote:Enig. Matte er ikke et enkelt fag, og frekke kommentarer bidrar absolutt ikke til å gjøre det noe enklere.
Gidaløshet og slurv er de to viktigste årsakene til at folk ikke mestrer matematikk.

Det er ingen grunn til å sy puter under armene på folk; spesielt er det vesentlig å kritisere dem for slurvete notasjon som umuliggjør for dem selv å løse en enkel oppgave.

Det er lærernes oppgave å komme med oppmuntrende kommentarer og være sosialkuratorer for umotiverte elever; det er ingen grunn til hvorfor et nett-sted skal prøve å etterligne skole-hverdagen.
Post Reply