Skal finne sider og vinkler i en trekant der jeg vet
BC = 8cm
B = 55º
Areal = 45cm²
Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
[tex]45 = \frac{1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin 55[/tex]
som igjen gir
[tex] AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]
men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]
Hva har jeg rotet til?
Trigonometri
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvordan fant du ut av dette?Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
som igjen gir
men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]
Vis mellomregningene
setter den ukjente aleine på andre siden av likhetstegnet, skifter fortegn:
[tex]-AB = \frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin 55 \cdot (-45)[/tex]
ganger med -1 på begge sider av likhetstegnet for ikke å få negativ ukjent
[tex]AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]
[tex]-AB = \frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin 55 \cdot (-45)[/tex]
ganger med -1 på begge sider av likhetstegnet for ikke å få negativ ukjent
[tex]AB = -\frac{1}{2} \cdot -8 \cdot -sin55 \cdot 45[/tex]
Stønn.andhou wrote:Skal finne sider og vinkler i en trekant der jeg vet
BC = 8cm
B = 55º
Areal = 45cm²
Såvidt som jeg forstår blir da dette noe lignende
som igjen gir
men dette gir jo
[tex]AB = -147.45[/tex]
Hva har jeg rotet til?
dette er bare SURR fra ende til annen.
Du går på videregående skole; at du fremdeles driver på med barneskolefeil er fullstendig skandaløst!
Vet du ikke engang forskjellen på divisjon og subtraksjon???
Kall [tex]k=\frac{1}{2}*8*sin(55)=4*sin(55)[/tex]
Da står du igjen med likningen:
[tex]k*AB=45[/tex], hvor k er et kjent tall. Hvordan løser du denne for AB?
Det stemte sånn halv-veis utifra det surret trådmakeren presenterte.Jarle10 wrote:arildno, du hadde skrevet noe, men så fjernet du det igjen. Går ut ifra at du så at det ikke stemte?
Det var mye verre feil tilstede i hans opprinnelige post enn jeg først trodde.
Ja, det er viktig å kunne regnereglene for ligninger. For å få AB over på ander siden, må du DELE på begge sider (eller gange med inversen) . Da fjernes AB på den ene siden og du får en inversen av AB på den andre.
Sånt burde man egentlig beherske til det fulle før man begynner på videregående skole. Uansett, svaret blir:
[tex]AB = \frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]
Vis at du klarer å komme fram til det.
Sånt burde man egentlig beherske til det fulle før man begynner på videregående skole. Uansett, svaret blir:
[tex]AB = \frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]
Vis at du klarer å komme fram til det.
[tex]45 = \frac {1}{2} \cdot AB \cdot 8 \cdot sin55[/tex]
Deler på begge sider...
EDIT: Mellomregning og sånt kanskje:
[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = \frac{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55 \cdot AB}{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]
[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = AB[/tex]
Deler på begge sider...
EDIT: Mellomregning og sånt kanskje:
[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = \frac{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55 \cdot AB}{\frac {1}{2} \cdot 8 \cdot sin55}[/tex]
[tex]\frac{45}{\frac{1}{2} \cdot 8 \cdot sin55} = AB[/tex]
Vi prøver å hjelpe med en rolig og høflig tone. Men vi har også forventninger til at dere innehar kunnskaper etter hvilket trinn dere går på.
Man skal kunne mestre å sette over, dele og gange i ligninger når man begynner på videregående skole, og jeg synes ingen her har kommet med noen frekke kommentarer! Jeg ser iallefall ingen
Man skal kunne mestre å sette over, dele og gange i ligninger når man begynner på videregående skole, og jeg synes ingen her har kommet med noen frekke kommentarer! Jeg ser iallefall ingen

Hvis man har en videregående oppgave, da går man på videregående skole, og da er det visse forventninger til deg, men det vet du...
Jeg kan forstå noen blir frustrerte av å prøve å lære noen noe som de ikke klarer å forstå, det har jeg selv opplevd, men som sagt prøver vi å ha en høflig tone..
Jeg kan forstå noen blir frustrerte av å prøve å lære noen noe som de ikke klarer å forstå, det har jeg selv opplevd, men som sagt prøver vi å ha en høflig tone..
Gidaløshet og slurv er de to viktigste årsakene til at folk ikke mestrer matematikk.Tommy H wrote:Enig. Matte er ikke et enkelt fag, og frekke kommentarer bidrar absolutt ikke til å gjøre det noe enklere.
Det er ingen grunn til å sy puter under armene på folk; spesielt er det vesentlig å kritisere dem for slurvete notasjon som umuliggjør for dem selv å løse en enkel oppgave.
Det er lærernes oppgave å komme med oppmuntrende kommentarer og være sosialkuratorer for umotiverte elever; det er ingen grunn til hvorfor et nett-sted skal prøve å etterligne skole-hverdagen.