Hjelp angående tangent fra punkt til sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gomp1
Fibonacci
Fibonacci

Heisann. Lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven, hvertfall så jeg skjønner hvilke trinn jeg skal ta..
Oppgaven er som følger:

Sirkelen S med sentrum i origo og radius =2 er gitt ved likningen x^2+y^2 = 4. Jeg benyttet implisitt derivasjon og fikk at dy/dx av ligningen blir y' = -x/y.

Videre finnes det et punkt P utenfor sirkelen, (4,1).
Sirkelen S har to tangenter som går igjennom dette punktet, og jeg skal finne ligningen til hver av dem.. Noen som kan hjelpe meg??

På forhånd takk
:D
mrcreosote
Guru
Guru

Det her kan løses ved rein analyse, men det blir penere og gøyere om vi bruker litt geometri. Jeg anbefaler deg å lese med papir og blyant:

Gitt en sirkel C i planet og et punkt P utafor sirkelen. Gjennom P kan vi trekke linjer. Disse linjene vil nødvendigvis skjære C i 0, 1 eller 2 punkter. Skjærer ei linje l sirkelen i ett punkt er l en tangent til C. Skjærer den C i to punkter vil vi kunne snakke om avstanden fra l til hvert av disse skjæringspunktene. Et punkts potens er definert som produktet av disse to avstandene. Det fine er at dette produktet er konstant, altså uavhengig av hvilken linje vi velger så lenge den skjærer sirkelen. Merk at hvis l er en tangent til sirkelen vil vi kunne beregne Ps potens med hensyn på C som kvadratet av avstanden fra P til tangeringspunktet. Jeg trur faktisk ikke at setninga er så forferdelig vanskelig å vise, og det fins helt sikkert bevis ute på nettet. Dessverre veit jeg ikke riktig hva det heter på engelsk. Anyone?

Hvordan kan vi så anvende dette i oppgava? Jo, P=(4,1) sin potens med hensyn på sirkelen S kan vi finne ved å trekke ei linje gjennom P og origo. Avstanden her finner vi lett til å være kvadratrota av 17, og ved en liten tegning ser vi at denne linja skjærer S to steder. Fra P til det første skjæringspunktet må avstanden være sqrt(17) minus radiusen i sirkelen, men fra P til det andre skjæringspunktet med sirkelen vil avstanden være sqrt(17) pluss radius. Produktet av disse to avstandene er [tex](\sqrt{17}-2)(\sqrt{17}+2)=13[/tex], så Ps potens mhp S er 13.

Dette bruker vi videre på denne måten: Kall tangeringspunktene A og B. Ved å bruke Ps potens mhp S veit vi at PA*PA=13 og altså PA=sqrt(13) Siden A ligger på S har vi A=(x,y)=(x,±sqrt(4-x^2)) og vi kan nå skrive opp et uttrykk avhengende av x for avstanden mellom P og A. Dette kan du! Men vi veit at dette uttrykket i x må være lik sqrt(13) fra Ps potens på S. Altså sitter du igjen med ei likning i x som du løse om du er komfortabel med andregradslikninger. Når du har løst denne, popper As koordinater ut, og du vil greit kunne finne likninga for linja mellom A og P. Tilsvarende for B selvfølgelig. (Dette vil muligens være "den andre" løsninga på andregradslikninga du fikk? Usikker, sjekk ut!)

Dette blei langt og sikkert tungt. Jeg skal ikke engang påstå at det er lettere å løse det på denne måten enn uten noe geometriske betraktninger som over. Det som imidlertid er sikkert er at setninga om et punkts potens med hensyn på en sirkel er noe som er fint å kunne.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

mrcreosote skrev:Det her kan løses ved rein analyse, men det blir penere og gøyere om vi bruker litt geometri. Jeg anbefaler deg å lese med papir og blyant:

Gitt en sirkel C i planet og et punkt P utafor sirkelen. Gjennom P kan vi trekke linjer. Disse linjene vil nødvendigvis skjære C i 0, 1 eller 2 punkter. Skjærer ei linje l sirkelen i ett punkt er l en tangent til C. Skjærer den C i to punkter vil vi kunne snakke om avstanden fra l til hvert av disse skjæringspunktene. Et punkts potens er definert som produktet av disse to avstandene. Det fine er at dette produktet er konstant, altså uavhengig av hvilken linje vi velger så lenge den skjærer sirkelen. Merk at hvis l er en tangent til sirkelen vil vi kunne beregne Ps potens med hensyn på C som kvadratet av avstanden fra P til tangeringspunktet. Jeg trur faktisk ikke at setninga er så forferdelig vanskelig å vise, og det fins helt sikkert bevis ute på nettet. Dessverre veit jeg ikke riktig hva det heter på engelsk. Anyone?

Hvordan kan vi så anvende dette i oppgava? Jo, P=(4,1) sin potens med hensyn på sirkelen S kan vi finne ved å trekke ei linje gjennom P og origo. Avstanden her finner vi lett til å være kvadratrota av 17, og ved en liten tegning ser vi at denne linja skjærer S to steder. Fra P til det første skjæringspunktet må avstanden være sqrt(17) minus radiusen i sirkelen, men fra P til det andre skjæringspunktet med sirkelen vil avstanden være sqrt(17) pluss radius. Produktet av disse to avstandene er [tex](\sqrt{17}-2)(\sqrt{17}+2)=13[/tex], så Ps potens mhp S er 13.

Dette bruker vi videre på denne måten: Kall tangeringspunktene A og B. Ved å bruke Ps potens mhp S veit vi at PA*PA=13 og altså PA=sqrt(13) Siden A ligger på S har vi A=(x,y)=(x,±sqrt(4-x^2)) og vi kan nå skrive opp et uttrykk avhengende av x for avstanden mellom P og A. Dette kan du! Men vi veit at dette uttrykket i x må være lik sqrt(13) fra Ps potens på S. Altså sitter du igjen med ei likning i x som du løse om du er komfortabel med andregradslikninger. Når du har løst denne, popper As koordinater ut, og du vil greit kunne finne likninga for linja mellom A og P. Tilsvarende for B selvfølgelig. (Dette vil muligens være "den andre" løsninga på andregradslikninga du fikk? Usikker, sjekk ut!)

Dette blei langt og sikkert tungt. Jeg skal ikke engang påstå at det er lettere å løse det på denne måten enn uten noe geometriske betraktninger som over. Det som imidlertid er sikkert er at setninga om et punkts potens med hensyn på en sirkel er noe som er fint å kunne.
------------------------------------------------------------------------------------

Smart måte (geometrisk) å løse slike oppgaver på. Da lærte jeg meg noe nytt idag også !
Fulgte "oppskriften" til punkt og prikke, og koordinatene skvatt ut og tangentlikningene fulgte etter.
Alt stemte. Skal løse den analytisk senere...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Fin sak det der. Potensen til et punkt går på engelsk under betegnelsen "the power of a point (with respect to a circle)," dersom du skulle være interessert i å sjekke ut dette teoremet i litteraturen.
Sist redigert av daofeishi den 27/12-2006 01:14, redigert 1 gang totalt.
mrcreosote
Guru
Guru

Da lærte vi litt engelsk i dag også, takk.

Jeg følger opp med beviset for et punkts potens for interesserte. Det er ikke spesielt vanskelig om man kjenner til en setning om sykliske firkanter (en syklisk firkant er en firkant hvor alle 4 hjørnene ligger på samme sirkel): I en syklisk firkant vil motstående vinkler summere til pi(=180 grader). Les igjen med blyant og papir.

Tegn nå en sirkel C og et vilkårlig punkt P utafor sirkelen. Tegn så to linjer som skjærer sirkelen gjennom P. Kall skjæringspunktene mellom C og den ene linja A og X slik at PA<PX. Definer B og Y tilsvarende for skjæringspunktene mellom C og den andre linja.

Se nå på trekantene PAB og PXY. Disse har vinkel P til felles og vi skal vise at trekantene også er formlike. Det følger nå av [tex]\angle XYP=\pi-\angle BAX=\pi-(\pi-\angle PAB)=\angle PAB[/tex] der vi har brukt setninga om motstående vinkler i sykliske firkanter (ABYX er syklisk). Merk at PXY ikke er en rein forstørring av PAB, den er også speila om en akse gjennom P og midtpunktet på AB, og dermed også midtpunktet på XY.

Når vi nå har vist formlikhet er det lett: [tex]\frac{PA}{PY}=\frac{PB}{PX}\; \Rightarrow \; PA \cdot PX = PB \cdot PY[/tex] som var det vi ønska å vise.

Lager vi en tredje linje gjennom P som tangerer C i et punkt T følger det av kontinuitet at [tex]PA \cdot PX = PT^2[/tex]

Neste oppgave: Vis setninga om motstående vinkler i en syklisk firkant.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Her er mitt løsningsforslag: La ABCD være en syklisk firkant.

Jeg bruker notasjonen [tex]\hat{ABC}[/tex] for vinkelen mellom BA og BC.

Bilde

Vi vet at

[tex]\hat{CAB} = \hat{BDC} \\ \hat{CAD} = \hat{CBP} [/tex]

Siden summen av vinklene i BCD er 180 grader, får vi:

[tex]\hat{BCD} = 180 - (\hat{BDC} + \hat{CBP}) = 180 - (\hat{CAB} + \hat{CAD}) = 180 - \hat{BAD}[/tex]

Dermed har vi:

[tex]\hat{BCD} + \hat{BAD}= 180[/tex]

Q.E.D.

Neste oppgave: Vis hvorfor [tex]\hat{CAB} = \hat{BDC}, \ \hat{CAD} = \hat{CBP}, \ \hat{ABD} = \hat{ACD}[/tex] osv.
Prøv å bruke dette til å utlede sekant-sekantteoremet som mrcreosote utledet ovenfor:
"dersom to linjestykker starter i samme punkt P utenfor en sirkel og skjærer sirkelen i henholdsvis P, Q og R, S, gjelder: PQ*PR = PS*PT"
Svar