Matematikk 1P
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
- Posts: 5
- Joined: 23/05-2025 18:20
Jeg mente en halv pakke bagett. Ettersom jeg delte bagett pakke prisen i 2. Dette skyldes at det var 2 baguetter i den ene pakken, og hun skulle bare ha 1
Hva synes du om vanskelighetsgraden på eksamen i P1 og R1 kontra tidligere oppgaver?
For min del var det heldigvis nok å sitte noen timer på kvelden i 2 uker og regne gjennom pensum og tidligere eksamensoppgaver
Personlig synes jeg at vanskelighetsgraden på 1P og R1 sammenliknet med tidligere år var noenlunde lik, men en ting som jeg synes skilte de var at de nyere settene hadde flere "sekseroppgaver".Byremo wrote: 20/06-2025 02:05
Hva synes du om vanskelighetsgraden på eksamen i P1 og R1 kontra tidligere oppgaver?
For min del var det heldigvis nok å sitte noen timer på kvelden i 2 uker og regne gjennom pensum og tidligere eksamensoppgaver![]()
Min opplevelse er at tidligere eksamener hadde et jevnt nivå gjennom hele settet, hvor de i år hadde gjort (les dette på en ydmyk måte) de lette oppgavene svært lette, men de vanskelige svært vanskelige. Noen oppgaver var jo også "nærmest" identiske som tidligere gittte. Jeg fikk feks ikke til siste oppgave i R1, men det gikk fortsatt helt fint. Et annet eksempel er at i 1P så var de vanskelige svært vanskelige (etter min mening) for elever som feks kun har hatt 2P eller har 1P for første gang.
Hva med deg?
Jeg kan kun uttale meg om 1P, men mitt inntrykk er at de har tatt ned vanskelighetsgraden et lite knepp kontra tidligere eksamenssett. Jeg klarer heller ikke å se hvilke oppgaver som skulle filtrere 6-er elevene fra 5-er elevene. Den siste oppgaven på del 2 var nok ment å skulle redde mange fra stryk. Så da har vi litt uenige synspunkt på denne eksamenSKA wrote: 20/06-2025 10:15
Personlig synes jeg at vanskelighetsgraden på 1P og R1 sammenliknet med tidligere år var noenlunde lik, men en ting som jeg synes skilte de var at de nyere settene hadde flere "sekseroppgaver".
Min opplevelse er at tidligere eksamener hadde et jevnt nivå gjennom hele settet, hvor de i år hadde gjort (les dette på en ydmyk måte) de lette oppgavene svært lette, men de vanskelige svært vanskelige. Noen oppgaver var jo også "nærmest" identiske som tidligere gittte. Jeg fikk feks ikke til siste oppgave i R1, men det gikk fortsatt helt fint. Et annet eksempel er at i 1P så var de vanskelige svært vanskelige (etter min mening) for elever som feks kun har hatt 2P eller har 1P for første gang.
Hva med deg?
Jeg finner det pussig at man kan ta 6-eren i R1 uten å klare noe på oppgave 5 i del 2. Leverte du helt blankt på den? Var din besvarelse ellers feilfri i R1? Hadde du noen feil på 1P?
Mener oppgave 6 kunne blu hakket vanskelig for en elev i 1P i alle fall dersom eleven skulle lage et generelt uttrykk. For folk som har hatt tyngre matematikk så var det intutivt å gjøre. Den samme oppgaven ble gitt i 1T. Så bommet du på b) og c) så var sekseren borte. Kanskje jeg som overvurderer oppgaven, men synes den kunne skille fem og seks. På forhåndssensuren så kan du se at færre lå an til å få seks enn tidligere år.Byremo wrote: 20/06-2025 23:54Jeg kan kun uttale meg om 1P, men mitt inntrykk er at de har tatt ned vanskelighetsgraden et lite knepp kontra tidligere eksamenssett. Jeg klarer heller ikke å se hvilke oppgaver som skulle filtrere 6-er elevene fra 5-er elevene. Den siste oppgaven på del 2 var nok ment å skulle redde mange fra stryk. Så da har vi litt uenige synspunkt på denne eksamenSKA wrote: 20/06-2025 10:15
Personlig synes jeg at vanskelighetsgraden på 1P og R1 sammenliknet med tidligere år var noenlunde lik, men en ting som jeg synes skilte de var at de nyere settene hadde flere "sekseroppgaver".
Min opplevelse er at tidligere eksamener hadde et jevnt nivå gjennom hele settet, hvor de i år hadde gjort (les dette på en ydmyk måte) de lette oppgavene svært lette, men de vanskelige svært vanskelige. Noen oppgaver var jo også "nærmest" identiske som tidligere gittte. Jeg fikk feks ikke til siste oppgave i R1, men det gikk fortsatt helt fint. Et annet eksempel er at i 1P så var de vanskelige svært vanskelige (etter min mening) for elever som feks kun har hatt 2P eller har 1P for første gang.
Hva med deg?
Jeg finner det pussig at man kan ta 6-eren i R1 uten å klare noe på oppgave 5 i del 2. Leverte du helt blankt på den? Var din besvarelse ellers feilfri i R1? Hadde du noen feil på 1P?
I R1 hadde jeg langt fra noe plettfri besvarelse, flere feil. Da jeg ikke fikk til a) på oppgave 5, som var grunnlaget for å gjøre b) så forklarte jeg tydelig hva jeg ville gjort dersom jeg hadde hatt verdier fra a). Dette ga meg nok noen poeng ettersom jeg "viste" at jeg forstod dynamikken i neste oppgave. Mistenker at de lagde for vanskelig eksamen i faget så de har sunket grensene. Finner ikke forhåndssensur i faget heller.