Matematikk 1P
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vedlagt ligger dagens eksamen
- Attachments
-
- MAT1019_Matematikk_1P_V25.pdf
- (3.03 MiB) Downloaded 2508 times
-
- World works; done by its invalids
Takk! Da er den lagt ut på https://matematikk.net/side/1P_2025_v%C ... C3%98SNING
Det har ikke blitt lagt ut noen løsning enda. Disse lages på frivillig basis, lastes opp når noen har laget en og delt den.
-
- Fibonacci
Her har jeg prøvet å lage ett løsningsforslag for eksamen i 1P. Jeg har ikke gitt en løsning for oppgave 7 del 2.
- Attachments
-
- Eksamen 1P løsningsforslag.pdf
- (3.1 MiB) Downloaded 145 times
-
- Fibonacci
Ah en formateringsfeil, da prøver jeg igjen. Rettet den 25%, hadde satt 25% i nevner istedet for 20%. Utregningen er riktig, men feil tall. Skal være fikset nå. Takk for beskjed.
- Attachments
-
- Eksamen 1P løsningsforslag.pdf
- (3.2 MiB) Downloaded 772 times
-
- Pytagoras
God Løsningsforslag, men har et par spørsmål.
På oppgave 6 b) valgte du en regresjonsmodell, er det ikke bedre å sette inn for h isteden ettersom det gir en mer nøyaktig svar (dette gir en rasjonell graf)?
Samt, oppgave 2 a) så la du til høydemeter inn i utregningen for antall km per deltaker. Skal man ha med det i utregningen ettersom står hvor langt de har gått, og man regner ikke for høydemeter vel når man regner hvor mye gjennomsnitt én har gått? Dette er jeg veldig usikker på så hadde vært fint med en oppklaring i dette.
På oppgave 6 b) valgte du en regresjonsmodell, er det ikke bedre å sette inn for h isteden ettersom det gir en mer nøyaktig svar (dette gir en rasjonell graf)?
Samt, oppgave 2 a) så la du til høydemeter inn i utregningen for antall km per deltaker. Skal man ha med det i utregningen ettersom står hvor langt de har gått, og man regner ikke for høydemeter vel når man regner hvor mye gjennomsnitt én har gått? Dette er jeg veldig usikker på så hadde vært fint med en oppklaring i dette.
Denne oppgaven var også gitt i årets 1T-eksamen, du kan se mitt løsningsforslag fra den for metoden du foreslår: https://matematikk.net/matteprat/downlo ... hp?id=5029 (oppgave 5 i det settet)TikkaMoSalah wrote: 23/05-2025 18:36På oppgave 6 b) valgte du en regresjonsmodell, er det ikke bedre å sette inn for h isteden ettersom det gir en mer nøyaktig svar (dette gir en rasjonell graf))?
-
- Pytagoras
Her er hvodan jeg løste det, bare å rette på det ettersom jeg vet at det er mest sannsynlig ikke perfekt.
Noen obs:
Del 1
Oppgave 4 har dårlig skrift der 10 i andre ligning er opphøyd i null, men ser litt ut som 9 nå etter jeg har sett gjennom prøven.
Oppgave 5: dreit meg selv ut, fordi jeg gang isteenfor å plusse de ulike verdiene.
Del 2
Oppgave 6 b
Hadde problemer med GeoGebra så måtte forkorte for hånd, egentlig ganske lett, men gjorde en feil. Jeg greide å legge til 2 foran det forkorta funksjonsuttrykket.
Dermed er det riktig funksjonsuttrykk: pi * r^2 + 900/r.
Oppgave 6 c
Førte til føringsfeil, men fremgangsmåte er riktig, så bare å sette inn for riktig funksjon
Jeg mener at jeg har kontroll, på alt men hadde noen slurv. Hvis dere var eksaminator, hvilke karakter hadde dere gitt og hvorfor.
Noen obs:
Del 1
Oppgave 4 har dårlig skrift der 10 i andre ligning er opphøyd i null, men ser litt ut som 9 nå etter jeg har sett gjennom prøven.
Oppgave 5: dreit meg selv ut, fordi jeg gang isteenfor å plusse de ulike verdiene.
Del 2
Oppgave 6 b
Hadde problemer med GeoGebra så måtte forkorte for hånd, egentlig ganske lett, men gjorde en feil. Jeg greide å legge til 2 foran det forkorta funksjonsuttrykket.
Dermed er det riktig funksjonsuttrykk: pi * r^2 + 900/r.
Oppgave 6 c
Førte til føringsfeil, men fremgangsmåte er riktig, så bare å sette inn for riktig funksjon
Jeg mener at jeg har kontroll, på alt men hadde noen slurv. Hvis dere var eksaminator, hvilke karakter hadde dere gitt og hvorfor.
Last edited by TikkaMoSalah on 23/05-2025 22:56, edited 1 time in total.
Jeg tok denne eksamen og har både del 1 og del 2 som jeg kan dele med dere (etter å ha fjernet kandidatnummeret). Kanskje vil dere også gi den en vurdering
Eneste feil av betydning som jeg gjorde var at at jeg brukte 78 og ikke 83 i oppgave 2b) i del 2. Stokket om på tallene der
Angående det delte løsningsforslaget:
Enig med de andre i at høydemeter ikke skal være med i oppgave 2a del 2. Det er mer ment som støy/forvirring i oppgaveteksten. Og at bruken av regresjonen i oppgave 6b) gir et estimert numerisk funksjonsuttrykk som avviker fra det man lett kunne utledet analytisk. Det gir også en følgefeil på oppgave c).

Eneste feil av betydning som jeg gjorde var at at jeg brukte 78 og ikke 83 i oppgave 2b) i del 2. Stokket om på tallene der

Angående det delte løsningsforslaget:
Enig med de andre i at høydemeter ikke skal være med i oppgave 2a del 2. Det er mer ment som støy/forvirring i oppgaveteksten. Og at bruken av regresjonen i oppgave 6b) gir et estimert numerisk funksjonsuttrykk som avviker fra det man lett kunne utledet analytisk. Det gir også en følgefeil på oppgave c).
-
- Pytagoras
Bør jeg slette min kandidat nummer? Har det noe med personvern, er det derfor du ikke skal dele det når du viser din eksamen. Yes, jeg kan se på prøven din, og gi den en karakter basert på mine egne meninger, ( selv om jeg går vgs nå)
Nja, at kandidatnummeret ditt kan relateres til brukeren din her inne er ikke nødvendigvis en fordel. Det finnes helt sikkert noen sensorer som følger med på hva det blir snakket om her inne. Derfor tror jeg heller ikke det er lurt å dele en besvarelse med kandidatnummeret sensurert fordi besvarelsen fint kan gjenkjennes uten. Derfor kommer jeg ikke til å dele min før etter sensuren foreligger. Den publiseres fra 19 juni kl 12.TikkaMoSalah wrote: 23/05-2025 19:33 Bør jeg slette min kandidat nummer? Har det noe med personvern, er det derfor du ikke skal dele det når du viser din eksamen. Yes, jeg kan se på prøven din, og gi den en karakter basert på mine egne meninger, ( selv om jeg går vgs nå)
Jeg sitter litt igjen med at oppgaven i år var litt enklere enn tidligere. Hva mener dere andre? Vil de øke poenggrensa for karakteren 6 kontra tidligere år?
Hvilken karakter tror du du oppnår?
Last edited by Byremo on 24/05-2025 20:00, edited 2 times in total.
-
- Pytagoras
Takk for tipset.
Slettet besvarelsen i tilfelle, selv om det kan være for sent (den var jo oppe i flere timer idag)
Men hva er problemet med at de gjenkjenner din eksamen. Dette er jo en anonym nettside, med "fake" navn.
Jeg håper på en sekser, men jeg føler at karakteren jeg får vil vippe veldig mellom en 5 og 6.
Dette skyldes jo at jeg misforsto 1 oppgave, kanskje 1 poeng trekk eller hele (da 2). Samt, en forkortings feil som førte til at jeg fikk 1 følge feil.
Derfor mener jeg at jeg får mellom 2-4 poeng feil på hele prøven.
Vanligvis er det slik at poenggrensen for en sekser ligger på maksimalt 3 poeng, men du kan ha fler basert på hvilke type feil. Samt, at andre gode svar kan trekke opp på helhetsinntrykket.
Jeg tror ikke at de tar opp grensen, 3 poeng feil er ekstremt lite og det betyr at du får til alt, men har litt slurv.
Hvorfor mener du at den prøven i år var lettere. Har du tatt de tidligere. Det er også slik at de bytta fra 1 t del 1, til nå 2 t del 1. Kanskje derfor du syntes det var lettere, ellers så har du øvd bra. Innrykket du gir meg er at du får en toppkarakter (du nevnte at du kun hadde en betydlig feil, som i mine øyne er faktisk liten).
Fikk du sett besvarelsen min, hvis ja, hvilkne karakter ville du ha satt og hvilken karakter håper du på?
Slettet besvarelsen i tilfelle, selv om det kan være for sent (den var jo oppe i flere timer idag)
Men hva er problemet med at de gjenkjenner din eksamen. Dette er jo en anonym nettside, med "fake" navn.
Jeg håper på en sekser, men jeg føler at karakteren jeg får vil vippe veldig mellom en 5 og 6.
Dette skyldes jo at jeg misforsto 1 oppgave, kanskje 1 poeng trekk eller hele (da 2). Samt, en forkortings feil som førte til at jeg fikk 1 følge feil.
Derfor mener jeg at jeg får mellom 2-4 poeng feil på hele prøven.
Vanligvis er det slik at poenggrensen for en sekser ligger på maksimalt 3 poeng, men du kan ha fler basert på hvilke type feil. Samt, at andre gode svar kan trekke opp på helhetsinntrykket.
Jeg tror ikke at de tar opp grensen, 3 poeng feil er ekstremt lite og det betyr at du får til alt, men har litt slurv.
Hvorfor mener du at den prøven i år var lettere. Har du tatt de tidligere. Det er også slik at de bytta fra 1 t del 1, til nå 2 t del 1. Kanskje derfor du syntes det var lettere, ellers så har du øvd bra. Innrykket du gir meg er at du får en toppkarakter (du nevnte at du kun hadde en betydlig feil, som i mine øyne er faktisk liten).
Fikk du sett besvarelsen min, hvis ja, hvilkne karakter ville du ha satt og hvilken karakter håper du på?
Jeg har jobbet gjennom tidligere eksamensoppgaver i 1P. Jeg følte denne var litt enklere - men kanskje ikke.
I oppgave 7 forutsatt du at en halv bagett per skoledag, selv om det i oppgaven stod at hun kjøpte en hel bagett hver skoledag. Hvis jeg skal pirke litt sammenligner du hva en halv bagett vil koste å lage hjemme mot hva en hel bagett koster henne på skolen. Det blir vel ikke helt riktig?
Ellers tror jeg du har rett. Du vaker mellom 5 og 6. Hvilken side tør jeg ikke si.
I oppgave 7 forutsatt du at en halv bagett per skoledag, selv om det i oppgaven stod at hun kjøpte en hel bagett hver skoledag. Hvis jeg skal pirke litt sammenligner du hva en halv bagett vil koste å lage hjemme mot hva en hel bagett koster henne på skolen. Det blir vel ikke helt riktig?
Ellers tror jeg du har rett. Du vaker mellom 5 og 6. Hvilken side tør jeg ikke si.