Ak og An er det samme. Poenget er at du i neste oppgave skal se at
ln10+(k-1)ln0.5 er på formen a1+(n-1)d
som vil si at det er en arimetisk rekke.
Men det som er forvirrende er hvorfor de i den arimetiske rekken bruker bn i stedet for bk for .det siste leddet Noen som vet?
Matematikk S2 eksamen
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Gikk til granskogen med meg hvertfall... Skjønte ikke en dritt av Del 2.... Del 1 gikk greit
-
- Lagrange
av udir? Lenge.Gjest wrote:Noen som vet hvor lang tid det tar/pleier å ta før løsningsforslag blir lagt ut?
Som regel er det noen inne her som lager et løsningsforslag på eget initiativ, men nå i eksamenstida så er det knapt med tid til å drive med slikt, hvert fall for oss på vgs.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hei!
Er sensor for S2 i år. Er enig at rekkeoppgaven med bk var uheldig i forhold til notasjonen, mtp. noen kan blande med k i forhold til kvotienten i geometriske rekker. Kommer til å bli meldt inn som en svakhet i oppgaven. Differansen i den oppgaven er helt riktig -ln(2)
Er sensor for S2 i år. Er enig at rekkeoppgaven med bk var uheldig i forhold til notasjonen, mtp. noen kan blande med k i forhold til kvotienten i geometriske rekker. Kommer til å bli meldt inn som en svakhet i oppgaven. Differansen i den oppgaven er helt riktig -ln(2)

x*1.025 er det siste beløpet. så du må ta x*1.025*1.02^18.sheikh97 wrote:Fikk 3616 kr på siste oppgave.
Brukte a1 = x*1.025, k=1.025*1.02, n=18 Sn=100 000
Håper det er riktig løsning.
rekken din er feil.
Ja, du har nok dessverre glemt å justere for at beløpet stiger med 2% for hvert år i an. Ser ut om du har definert a1 som det siste beløpet, da har også beløpet steget med 1.02^17...
Ang. løsningsforslag, så får du/dere bare være tålmodige. Har lagd et for meg selv, men skribleriene mine egner seg ikke for verdensveven
Ang. løsningsforslag, så får du/dere bare være tålmodige. Har lagd et for meg selv, men skribleriene mine egner seg ikke for verdensveven