Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Skal også jobbe med tidligere eksamener, men har også en annen eksamen på fredagen før helgen, så håper jeg får nok tid til å jobbe med matten
Uansett, jeg har alltid gjort det dårligere på eksamen enn på vanlige prøver/tentamener, så jeg tør ikke å håpe på noen bedre enn 4 selv om jeg egentlig får 5- og 6ere...
Men forresten, et spørsmål til dere, hvordan gjør dere dette med hjelpemidler i del 2? For jeg bruker jo GeoGebra som et hjelpemiddel i del 2, og vi må jo skrive på et eget ark hva vi gjør på GeoGebra osv. Hva pleier dere å skrive da?
Holachica wrote:Men forresten, et spørsmål til dere, hvordan gjør dere dette med hjelpemidler i del 2? For jeg bruker jo GeoGebra som et hjelpemiddel i del 2, og vi må jo skrive på et eget ark hva vi gjør på GeoGebra osv. Hva pleier dere å skrive da?
Her kan du se eksempler på besvarelser gjort i geogebra :
De var veldig glad i mønster/pyramide/trekant osv i del 2.
Det ser ut som de har slutta med slike oppgaver? de siste 2 årene?
jeg er forvirra. Fasiten viser flere linjer hvordan man skal finne formel for de ulike figurene.
Det er jo bare bruke regresjonanalyse så får du formelen til figuren letth. right?
Flere veier til rom. Kan også være at oppgaven ber deg vise hvordan f.eks. båttallenne er trekanttallene og kvadrattallene summert, eller at det kommer på del 2.
Klarer noen siste oppgave på del 2 ?
Hypotestesetest, jeg får feil svar på sannysnlighetkalkulatoren.
Jeg forstår heller ikke hvorfor fasiten ikke bruker sentralgrensesnitt når det er flere n
ja, du plotter disse opplysningene inn i z-test av et gjennomsnitt. ( gå inn på sannsynelighetkalkulatoren i Geogebra)
Null hypotese= 7.2
alternativ hypotese <
gjennomsnitt: 76
standardavvik= 6.4
N=30
P-verdien blir da 0.0031, altså 0.31%. Nå forkaster vi nullhypotesen i og med at signifikansnivået er på 5%. Undersøkelsen har dermed et godt grunnlag til å tro at treningen reduserer kroppsvekten.