Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
OldManWithBanter skrev:De var veldig glad i mønster/pyramide/trekant osv i del 2.
Det ser ut som de har slutta med slike oppgaver? de siste 2 årene?
jeg er forvirra. Fasiten viser flere linjer hvordan man skal finne formel for de ulike figurene.
Det er jo bare bruke regresjonanalyse så får du formelen til figuren letth. right?
Hei, hvordan bruker man regresjonsanalyse for å finne formelen til figuren i slike oppgaver? kunne du forklart/vist det? brukte innmari lang tid på slike oppgaver i v14 heftet...det må ha vært et forferdelig år, misliker geometri sterkt ugh. Men jo det hadde spart meg mye tid.. tusen takk om du orker!
1 ) De grafer/kurver med sannsynighet normalfordeling osv.
Y aksen er P, sannsynlighet
toppunkt til kurven er gjennomsnit/forventsningrdi
Hva er x aksen i slike sannsynlighet kurver?
2 ) hva er definisjonen på z som vi finner fra bak i boka,
1) x-aksen er den stokastiske variabelen X. Om forventningsverdien er a, så har kurven toppunkt når x = a.
2) Det er det du bruker for å omforme fra en normalfordeling til standardnormalfordelingen. z er hvor mange standardavvik du er unna forventningsverdien. F.eks så er z = 2 to standardavvik til høyre fra forventningsverdien. Er z-verdien negativ er det til venstre.