Finn konvergensområdet for den uendelige rekken med [tex]K=\frac{1}{x}[/tex]
Da får jeg uttrykket [tex]-1< \frac{1}{x}< 1[/tex]. Jeg omformer dette til [tex]-1<x^{-1}< 1[/tex].
Deretter opphøyer jeg alt i -1, slik at jeg får [tex]-1<x< 1[/tex].
Dette blir feil, men jeg skjønner ikke hvorfor? Sånn som jeg ser det, så har jeg gjort alt riktig?
Geometrisk rekke med variabel kvotient
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
stimorolextra skrev:Finn konvergensområdet for den uendelige rekken med [tex]K=\frac{1}{x}[/tex]
Da får jeg uttrykket [tex]-1< \frac{1}{x}< 1[/tex]. Jeg omformer dette til [tex]-1<x^{-1}< 1[/tex].
Dette blir feil, men jeg skjønner ikke hvorfor? Sånn som jeg ser det, så har jeg gjort alt riktig?
[tex]-1<\frac{1}{x}\\-1-\frac{1}{x}<0\\\frac{x+1}{x}>0[/tex]
Så kan du ta den andre [tex]1>\frac{1}{x}[/tex]
Kjemikern skrev:stimorolextra skrev:Finn konvergensområdet for den uendelige rekken med [tex]K=\frac{1}{x}[/tex]
[tex]-1<\frac{1}{x}\\-1-\frac{1}{x}<0\\\frac{x+1}{x}>0[/tex]
Så kan du ta den andre [tex]1>\frac{1}{x}[/tex]
Ja, men jeg lurer på hvorfor min metode blir feil?
Du fikk feil fordi du opphøyet i -1.
Hvis du isteden:
[tex]-1 < \frac{1}{x} < 1 =>-x < 1 < x => |x| < 1 => \frac{1}{|x|} > 1[/tex]
Hvis du isteden:
Ja, men hvorfor er det feil å opphøye i 1?pit skrev:Du fikk feil fordi du opphøyet i -1.
Hvis du isteden:
stimorolextra skrev:Ja, men hvorfor er det feil å opphøye i -1?pit skrev:Du fikk feil fordi du opphøyet i -1.
Hvis du isteden:
Men svaret blir feil når jeg gjør det da, så jeg tror egentlig ikke det er mulig. Lurer bare på hvorfor? Tipper det er fordi jeg kanskje ikke oppfyller begge kravene når det gjelder mindre enn og større enn når jeg gjør det på den måten, men jeg vet ikke hvordan jeg kan se det?pit skrev:Beklager, du kan selvfølgelig gjøre det.
pit skrev:Riktig svar blir:
[tex]-1 < x < 1, x\neq 0[/tex] da 1/x er udefinert.
I følge fasiten, skal svaret være mindre enn -1 og større enn 1.
Aleks855 skrev:$|\frac1x| = \frac{1}{|x|}<1 \Rightarrow |x| > 1$. Bare ganger med |x| på begge sider. Skifter ikke ulikhetstegn fordi |x| er positivt uansett.
Men hva er det som gjør at det å opphøye i -1 gir feil svar?
Hvis du splitter opp:
-1 < 1/x og
1/x < 1
får du
1 > x og 1 < x
Må altså splitte ulikhetene før opphøying. En skifter bare retning på ulikhet ved deling på et negativt tall
-1 < 1/x og
1/x < 1
får du
1 > x og 1 < x
Må altså splitte ulikhetene før opphøying. En skifter bare retning på ulikhet ved deling på et negativt tall