Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Aleks855 wrote:Hehe, beklager å måtte skuffe, men jeg har ikke løst den selv.
Jeg har sjekka at det faktisk stemmer i Geogebra, men et bevis er hakket vanskeligere.
Sitter her og ergrer meg over oppgaven.. Jeg klarer bare ikke å se det. Men bare ut av rein nysgjerrighet, er ikke selve figuren et spesial tilfelle av en generell figur? Hvordan klarte du å lage den på geogebra. Siden det er sikkert lettere og lage hjelpelinjer osv. da for meg...
Du har en omskrevet og en innskrevet sirkel, men den tredje sirkelen var litt pussig siden den tangerer to av sidene i trekanten, mens den tredje på den omskrevne sirkelen.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Litt talentløst fra min side å ikke ha gjort dette før, men jeg har oppdatert åpningsinnlegget med beskrivelse av konstruksjonen av figuren. Dette var ikke noe jeg fikk oppgitt, men noe som dukket opp under Geogebra'ing.
Aleks855 wrote:Litt talentløst fra min side å ikke ha gjort dette før, men jeg har oppdatert åpningsinnlegget med beskrivelse av konstruksjonen av figuren. Dette var ikke noe jeg fikk oppgitt, men noe som dukket opp under Geogebra'ing.
Du fant ikke tilfeldigvis oppgaven fra den siden her? Det ser ut som den er løst her, og det trengs mer enn et gitt bevis for å løse problemet.