Jeg fullfører i disse dager 10 studiepoeng i kalkulus/lineær algebra (MAT1000) for ingeniører. Vi har Matematikk for Ingeniørfag som lærebok: http://www.gyldendal.no/Faglitteratur/I ... genioerfag
Fokuset er på praktiske anvendelser og også en del numerikk, men jeg synes kanskje fremstillingen kan bli noe overfladisk og kort.
Uansett, jeg skal ha 20-30 studiepoeng til i matematikk, men vi har ikke mer matematikk på planen før 2016. Jeg har derfor en plan om å studere så mye matematikk jeg får tid til i sommer, samt så mye jeg rekker ved siden av til høsten. Ser for meg at å jobbe mer med kalkulus og få en dypere forståelse er noe jeg kommer til å få utbytte for senere. I tillegg synes jeg jo det er litt gøy også.
Det jeg da lurte på er om noen har noen gode tips i forhold til valg av bok for en slik plan?
Har hørt mye godt om Lindstrøms Kalkulus, men vet også at Calculus: A complete Course av Adams også skal være ganske populær. Har hørt at sistnevnte kanskje har mer fokus på praktiske anvendelser og går litt mer grundig gjennom ting, altså mindre krav til forkunnskaper.
Noen som har noen tips? Kanskje jeg bare burde kjøpe begge to først som sist.