Realfagkompetanse, hva slags matte?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Synthesthesia
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Jeg er ny her og jeg er ikke helt sikker på hva dette hører under, men prøver her.

For å komme inn på studiene jeg ønsker videre trenger jeg realfagkompetanse. Jeg har generell studiekompetanse fra før fra reform -94. Her tok jeg matte 1Y og 1M.

Studiet jeg ønsker har disse kravene:

Generell studiekompetanse + R1/(S1+S2) + (R1+R2) (eller biologi, fysikk, kjemi osv)
Fra Reform -94:
Generell studiekompetanse + 2MX/2MY/3MZ/ + 3MX (eller biologi, fysikk, kjemi osv)
(Jeg fokuserer nå kun på det som har med matte å gjøre, jeg vil ta biologi 1+2 ved siden av for å få full realfagkompetanse)

Skjønner for å være helt ærlig ikke så mye...

Jeg var i dag til rådgivning hos et privat gymnas, hvor rådgiver anbefalte meg å ta S1+S2. Hun anbefalte meg i tillegg også å først starte med enten 1P eller 1T som forberedelse da jeg ikke har hatt matte på lenge, og fordi jeg har slitt mye med matematikk tidligere (ikke sterk i faget mildt sagt).
En annen rådgiver har sagt at det kun holder at jeg tar matte R1 i tillegg til biologi for at jeg skal få realfagkompetanse.
Prøver hun første kun å selge mest mulig fag?

Så til poenget. Er det noen her som har litt mer oversikt enn meg over de forskjellige mattematikkfagene, og som kan komme med fordeler/ulemper på de forslagene jeg har fått? Og, så vidt jeg kan se ut i fra hva faget krever, hadde det ikke holdt med bare S1+S2 men jeg måtte hatt R1 + R2 i tillegg. Eller har jeg misforstått?
Og hva vil være den mest realistiske veien å gå for en som har svake mattekunnskaper fra før? Vil ikke gå rett på en smell.

Beklager for langt innlegg, men håper noen gode sjeler der ute vil komme med noen synsvinkler likevel :D
claves
Dirichlet
Dirichlet

Synthesthesia wrote:Og, så vidt jeg kan se ut i fra hva faget krever, hadde det ikke holdt med bare S1+S2 men jeg måtte hatt R1 + R2 i tillegg. Eller har jeg misforstått?
For å ha realfagskompetanse trenger du enten
  • full fordypning i R-matte (altså R1+R2), eller
    fordypning i matte (enten R1 eller S1+S2) og full fordypning i et av de andre realfagene (fysikk, kjemi, biologi, informasjonsteknologi, geofag eller teknologi og forskningslære)
Hva gjelder forskjellene på R-matte og S-matte så kan man veldig grovt si at R-matte er rettet mot realfag og S-matte er rettet mot samfunnsfag. Har du svake mattekunnskaper fra før vil det nok være svært vanskelig å begynne rett på R1 uten å ta 1T først. S1 og 1T har veldig mye felles pensum, så der kan du nok begynne på S1 uten å ta 1T først. Hvis du behersker pensum fra ungdomsskolen er det ikke nødvendig å ta 1P (ta gjerne en titt på læreplanen).
Mat+Fy
Pytagoras
Pytagoras

Ville ha anbefalt deg å ta 1T istedent for 1P hvis du skal gå R1, 1T er som å ha 1P + 2P. For å få full kompetanse mål må du ha 2 like fag i 2 år som R1 + R2, biologi 1 + 2... Hvis du kan alt fra ungdomskolen så anbefales det å starte på R1 og om du ser du sliter der så kan du gå ned til 1P, men veien fra 1P til R1 er nesten umulig hvis du venter til midt på året.
Lektorn
Riemann
Riemann

Mat+Fy wrote:1T er som å ha 1P + 2P.
Dette stemmer ikke. Det er veldig stor forskjell på 1T og 1P+2P.
Mat+Fy
Pytagoras
Pytagoras

Sånn som jeg så bøkene på R1, 1P og 2P så fant jeg mye likheter... det er sånn jeg tenker at 1P og 2P blir samme som R1, men selvsakt lærer du noen andre ting på 1P og 2P, men fant mye likeheter.
Lektorn
Riemann
Riemann

Regner med du mener at 1P+2P er likt 1T (og ikke likt R1).
Hvilke lærebøker er det du har sett i?
Mat+Fy
Pytagoras
Pytagoras

Ser ut som jeg skrev feil og mente det du sa. 1P + 2P har nesten samme fagstoff som 1T. Sorry for skrivefeilen.
Lektorn
Riemann
Riemann

Joda, jeg skjønte det, men mener fortsatt det er helt feil det du påstår.
Hvilke bøker er det du har sett i for å komme frem til denne konklusjonen?
Mat+Fy
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har ikke sett skikkelig på 1P og 2P bøkene, pga jeg hadde 1T, men så 2P boka fra noen venner og der så jeg mye likheter. Vi har Sinus bøkene, som alle skal ha?
claves
Dirichlet
Dirichlet

1P+2P dekker vel verken trigonometri, derivasjon, løsing av andregradslikninger og -ulikheter, logaritmer og eksponentiallikninger osv. Så forskjellene er nok ganske så store.
Lektorn
Riemann
Riemann

Mat+Fy wrote:Jeg har ikke sett skikkelig på 1P og 2P bøkene, pga jeg hadde 1T, men så 2P boka fra noen venner og der så jeg mye likheter. Vi har Sinus bøkene, som alle skal ha?
Da tror jeg du må se litt mer nøye på P-bøkene. Hvis du leser bare overskriften på hovekapitlene kan jeg være med på at det er noen likheter, men med 1P+2P mangler du _mye_ i forhold til 1T.
Jeg kjenner Sinus-bøkene relativt godt.
Post Reply