Jeg er ny her og jeg er ikke helt sikker på hva dette hører under, men prøver her.
For å komme inn på studiene jeg ønsker videre trenger jeg realfagkompetanse. Jeg har generell studiekompetanse fra før fra reform -94. Her tok jeg matte 1Y og 1M.
Studiet jeg ønsker har disse kravene:
Generell studiekompetanse + R1/(S1+S2) + (R1+R2) (eller biologi, fysikk, kjemi osv)
Fra Reform -94:
Generell studiekompetanse + 2MX/2MY/3MZ/ + 3MX (eller biologi, fysikk, kjemi osv)
(Jeg fokuserer nå kun på det som har med matte å gjøre, jeg vil ta biologi 1+2 ved siden av for å få full realfagkompetanse)
Skjønner for å være helt ærlig ikke så mye...
Jeg var i dag til rådgivning hos et privat gymnas, hvor rådgiver anbefalte meg å ta S1+S2. Hun anbefalte meg i tillegg også å først starte med enten 1P eller 1T som forberedelse da jeg ikke har hatt matte på lenge, og fordi jeg har slitt mye med matematikk tidligere (ikke sterk i faget mildt sagt).
En annen rådgiver har sagt at det kun holder at jeg tar matte R1 i tillegg til biologi for at jeg skal få realfagkompetanse.
Prøver hun første kun å selge mest mulig fag?
Så til poenget. Er det noen her som har litt mer oversikt enn meg over de forskjellige mattematikkfagene, og som kan komme med fordeler/ulemper på de forslagene jeg har fått? Og, så vidt jeg kan se ut i fra hva faget krever, hadde det ikke holdt med bare S1+S2 men jeg måtte hatt R1 + R2 i tillegg. Eller har jeg misforstått?
Og hva vil være den mest realistiske veien å gå for en som har svake mattekunnskaper fra før? Vil ikke gå rett på en smell.
Beklager for langt innlegg, men håper noen gode sjeler der ute vil komme med noen synsvinkler likevel