Jeg prøver egentlig å finne ut hvorfor [tex]\frac{1}{2}\cdot \frac{1}{2} = \frac{1}{4} = 0,25[/tex]
Og hvorfor [tex]\frac{1}{2}\div \frac{1}{2}= \frac{2}{2}= 1[/tex]
Hvordan får jeg ett eple hvis jeg deler et halvt med et annet halvt? Blir det som å dele et halvt eple i to med et annet halvt eple i to, og så blir de kvarte et helt siden jeg får fire av dem? Hvorfor? [tex]0,5 \div 0,5 = 1[/tex] og [tex]0,5 + 0,5 = 1[/tex] Man skulle tro det ga forskjellig svar, kanskje noe på samme måte som at minus ganger minus blir pluss? Noen her viste meg beviset for at minus og minus blir pluss, og jeg trodde at jeg forstod det men det gjorde jeg ikke helt fant jeg ut av senere, men er det en sammenheng mellom det og hva som skjer her? Eller er det ikke det i det heletatt kanskje.
Siden divisjon er det motsatte av multiplikasjon, og vi her må multiplisere med den omvendte brøken for å dividere, hvordan er egentlig sammenhengene her? Man snur den ene brøken og går fra å skulle dividere til å multiplisere.. Det "klør" på hjernen..
Kan noen hjelpe meg å se sammenhengene her? Takk på forhånd!
