Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
1.) Dersom du vet at [tex]a\cdot b = 0[/tex]. Betyr dette at enten så er [tex]a=0[/tex] eller så er [tex]b=0[/tex].
2.) Generelt når noen uttrykk går igjen gjentatte ganger, kan det være lurt å bytte ut denne med en ny variabel.
Grunnen til at vi gjør dette, er at det blir mindre å skrive.
Og faktoriseringen blir llettere
[tex]3(\ln x)^2-6\ln x=0[/tex]
Sett [tex]u = \ln x[/tex] siden vi ser at [tex]\ln x [/tex]går igjen flere ganger.
[tex]3(u)^2-6u=0[/tex]
[tex]3u^2-6u=0[/tex]
Og den nederste burde du klare å løse =)
Last edited by Nebuchadnezzar on 15/12-2011 16:21, edited 2 times in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Du skal finne x sånn at hver side er lik ikke sant? På høyre side har du 0. Du skal altså finne alle x-verdier som gjør at det produktet du har på venstre side blir 0. Er du enig i at det vil skje hver gang en av faktorene er 0? (Når du ganger sammen flere tall og et av dem er 0 så får du jo 0, sant?)
Det gir deg her to ligninger. Produktet [tex]3\ln x (\ln x - 2)[/tex] blir 0 når enten [tex]\ln x[/tex] er 0 eller når [tex]\ln x - 2[/tex] er 0. Altså får du: