jeg har fått denne oppgaven.
vi har en matrise vi kaller A. og det finnes en vektor x slik at
Ax = 2x
Regn ut produktet
A^100 x
A^100 betyr at vi multipliserer matrisen A med seg selv 100 ganger.
hvordan gjør man en slik oppgave. er svaret: A er en identitets matrise * 2
og A^100 x = 2^100[x,y]
eller er det helt feil
matriser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
Du vet at [tex]A\vec{x} = 2\vec{x}[/tex]. Hva skjer når du ganger denne ligningen med A på begge sider?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Beklager, jeg så ikke at du hadde skrevet et svar i sted. Svaret ditt ser riktig ut
(hvis jeg har forstått oppgaven rett.) Hvordan har du regnet?

litt av problemet er at jeg ikke vet hva som forventes av svar.Vektormannen wrote:Beklager, jeg så ikke at du hadde skrevet et svar i sted. Svaret ditt ser riktig ut(hvis jeg har forstått oppgaven rett.) Hvordan har du regnet?
men jeg tenkte bare intuetivt at viss Ax = 2x. så må matrisen A=I*2?.
(I er da en identitets matrise som fungerer på samme måte som å gange med 1)
så er spm hva er A^100 * x
viss A=I*2 så kan jeg bare opphøye 2^100 og så gange A med vektoren x. siden jeg tror A er en identitets matrise så blir svaret bare x*2^100 altså 2^100*[x,y].
det var ivertfall slik jeg tenkte, men har ingen anelse om det er slikt jeg skal svare eller om jeg er helt på villspor
-
- Euler
Det er ikke riktig å slutte at hvis [tex]A \vec{x} = 2x[/tex] så må [tex]A = 2 I[/tex]. Husk at matrisemultiplikasjon foregår på en helt annen måte enn å gange en vektor med en skalar.
F.eks. så er [tex]\left[\begin{array}{lr}3 & 6\\1 & 4\end{array}\right]\left[\begin{array}{c}2\\ 1\end{array}\right] = 6 \cdot \left[\begin{array}{c}2\\ 1\end{array}\right][/tex]
selv om matrisen til venstre ikke er 6I.
Det du heller må bruke her er at [tex]A\vec{x} = 2\vec{x} \ \Rightarrow \ AA\vec{x} = 2A\vec{x} = 2 \cdot 2\vec{x} = 2^2\vec{x}[/tex] og så videre. Så du ender altså opp med svaret du fant, men det er en helt annen tankegang som ligger bak.
F.eks. så er [tex]\left[\begin{array}{lr}3 & 6\\1 & 4\end{array}\right]\left[\begin{array}{c}2\\ 1\end{array}\right] = 6 \cdot \left[\begin{array}{c}2\\ 1\end{array}\right][/tex]
selv om matrisen til venstre ikke er 6I.
Det du heller må bruke her er at [tex]A\vec{x} = 2\vec{x} \ \Rightarrow \ AA\vec{x} = 2A\vec{x} = 2 \cdot 2\vec{x} = 2^2\vec{x}[/tex] og så videre. Så du ender altså opp med svaret du fant, men det er en helt annen tankegang som ligger bak.