Selvfølgelig spiller farten og vinkelen en rolle, det jeg mente er at begge to kan uttrykkes ved hjelp av lengden på snoren.
At buelengden kan uttrykkes ved hjelp av lengden på snoren betyr jo at en forskjellig vinkel ikke medfører en forskjellig buelengde, ettersom snorlengden er en konstant. Du har uttrykt farten din ved å bruke lengden over bakken [tex]h[/tex], men [tex]h[/tex] er en funksjon av vinkelen, ikke bare snoren.
Jeg har forresten en mistanke om at jeg har gjort en feil etsted når jeg kom fram til likningen for buelengden, får se om jeg får rettet opp i det.
EDIT: Hvis du oppdaget det: jeg kom til å endre innlegget ditt, istedenfor å sitere det - men fikk skiftet det tilbake.
EDIT2: Nå er formelen forandret, tror det skal være riktig. For at det ikke skal være noen tvil, er formelen nå:
[tex]f(x) = l \left( \sqrt{1-x^3} + x \sqrt{1-x^2} + x^3 \log\left( \frac{1+\sqrt{1-x^3} }{\sqrt{x }(1-\sqrt{1-x^2})} \right) \right)[/tex]
Denne er enklere enn den forrige, men lar seg ikke optimere for hånd (antar jeg).